سوریه به شرط خروج ترکیه از این کشور در نشست چهار جانبه شرکت خواهد کرد

اردوغان تاکنون با پیش‌شرط سوریه موافقت نکرده است
سربازان ترک درخاک  سوریە
سربازان ترک درخاک سوریە

اربیل (کوردستان ۲۴)- جزئیات نشست آتی با مشارکت ترکیه، ایران، روسیه و رژیم سوریه درباره اوضاع این کشور، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

یک منبع دیپلماتیک غربی، یکشنبه ۶ فروردین با اشاره به تداوم تلاش‌ها برای برپایی نشست چهارجانبه‌ی ترکیه، ایران، روسیه و سوریه، گفت که رایزنی‌ها در خصوص تشکیل اجلاس چهارجانبه توسط معاونان وزرای خارجه‌ی چهار کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش روزنامه‌ی «الوطن»، حامی دولت بشار اسد، این منبع با تأکید بر افزایش احتمال تشکیل نشست ۴ جانبه، افزود که نوعی همگرایی در خصوص مواردی که مانع برپایی این نشست تا این لحظه شده، حاصل شده است.

الوطن بدون ذکر این منبع به نقل از او نوشت که مواردی مربوط به عقب‌نشینی از برخی اراضی سوریه وجود دارد که حکومت اسد بر آن‌ها اصرار می‌ورزد و همچنان به عنوان موضوع مذاکرات مطرح هستند.

به گفته‌ی منبع مزبور، این موضوع، زمینه را برای آغاز هرگونه گفت‌وگوی سیاسی و نشستن سوریه و ترکیه بر سر میز مذاکره را فراهم خواهد آورد.

وزرای خارجه‌ی ایران، روسیه و ترکیه قرار است برای بررسی اوضاع سوریه با بشار اسد به گفت‌وگو بنشینند.

این دیدار پس از نشست وزرای دفاع ترکیه و سوریه در پایان دسامبر گذشته در مسکو با حضور همتای روس آنها برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ انجام خواهد شد.

تلاش مسکو برای بسترسازی نشست میان روسای جمهوری ترکیه و سوریه، به‌رغم پیش‌شرط بشار اسد در خصوص خروج نیروهای ترکیه از سوریه قبل از دیدارش با اردوغان، در حال انجام است.

بااین‌حال، اردوغان تاکنون پیش‌شرط مذکور را برای دیدار با همتای سوری خود نپذیرفته است.

/ا.م