بیان سامی: آمریکا و اقلیم کوردستان بر اساس اعتماد و منافع مشترک در منطقه با یکدیگر تعامل می‌کنند

دو هیئت عالی‌رتبه‌ی اقتصادی آمریکا طی دو ماه آینده به منظور تقویت روابط بین اقلیم کوردستان دیدار خواهند کرد
بیان سامی عبدالرحمن، نماینده‌ی اقلیم کوردستان در آمریکا
بیان سامی عبدالرحمن، نماینده‌ی اقلیم کوردستان در آمریکا

اربیل(کوردستان۲۴)- نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در آمریکا، بر تداوم روابط اقلیم کوردستان و ایالات‌متحده تأکید کرد و گفت: اقلیم کوردستان و آمریکا دوستان یکدیگر هستند و گزارش وزارت خارجه‌ی آمریکا هیچ تأثیری بر روابط آن‌ها نخواهد داشت.

بیان سامی عبدالرحمن، نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در ایالات‌متحده، روز دوشنبه ٧ فروردین ۱۴۰۲، ضمن حضور در برنامه‌ی خبری "گفتگوی روز" کوردستان۲۴ گفت که گزارش وزارت خارجه‌ی آمریکا تأثیری بر روابط اقلیم کوردستان با ایالات‌متحده نخواهد داشت و بر تقویت روابط اقلیم کوردستان و آمریکا در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و حوزه‌های دیپلماتیک تأکید کرد.

نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در ایالات‌متحده توضیح داد که وزارت امور خارجه‌ی آمریکا هرسال گزارشی در مورد همه‌ی کشورهای جهان ازجمله عراق منتشر می‌کند که موضوع آن از سوی اکثر کشورها و حتی در داخل آمریکا هم جدی گرفته نمی‌شود.

خانم بیان سامی گفت، اما چون اقلیم کوردستان به موضوع حقوق بشر و آزادی مذاهب و اقوام اهمیت می‌دهد، این گزارش را جدی گرفته و در اقلیم کوردستان  بحث‌های زیادی را به دنبال داشته است.

نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در آمریکا تصریح که انتقادهایی از محتوای این گزارش دارند و دراین‌باره با مقامات آمریکایی گفت‌وگو خواهند کرد.

بیان سامی، در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اقلیم کوردستان و رهبران آن به‌ویژه پرزیدنت مسعود بارزانی از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار هستند و به هیچ وجه چنین گزارشی بر این روابط دیرینه، عمیق و گسترده تأثیر نخواهد گذاشت.

بااین‌حال نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در آمریکا گفت که آمریکایی‌ها در گفت‌وگو با مقامات اقلیم کوردستان همواره بر اهمیت حفظ ثبات و صلح در اقلیم کوردستان تأکید کرده‌اند و مجدداً تاکید کردند که ثبات و صلح اقلیم کوردستان مایه‌ی ثبات و آرامش در عراق و سرتاسر خاورمیانه است.

بیان سامی عبدالرحمن، در پاسخ به سؤالی درباره‌ی سطح روابط اقلیم کوردستان و آمریکا گفت: اقلیم کوردستان و آمریکا شرکا و دوستان راهبردی هستند و بر اساس اعتماد و منافع مشترک در منطقه با یکدیگر تعامل می‌کنند.

نماینده‌ی اقلیم کوردستان، در خصوص شایعات داخلی درباره‌ی گزارش اخیر وزارت خارجه‌ی آمریکا  با بیان اینکه "آمریکا قبلاً از ما خواسته بود همه‌پرسی برگزار نکنیم، اما ما گفتیم حق ماست و این کار را انجام دادیم که ضمن آن دوستی ما ادامه دارد" و گفت که "چنین اختلاف‌نظرهایی بر روابط راهبردی تأثیر نخواهد گذاشت."

بیان سامی ضمن تأکید بر  تداوم روابط اقلیم کوردستان و آمریکا گفت: دو هیئت آمریکایی در ماه‌های می و ژوئن از اقلیم کوردستان بازدید خواهند کرد و در استحکام و ادامه‌ی روابط اقلیم کوردستان و آمریکا تلاش خواهند کرد.

/ا.م