ترکیه حکم جریمه‌ی ۱٫۴ میلیارد دلاری از سوی دادگاه بین‌المللی دادوری فرانسه در مورد صادرات نفت کوردستان را تکذیب کرد

"از پنج شکایت عراق در مورد صادرات نفت کوردستان، چهار مورد آن رد شده است

اربیل (کوردستان ۲۴)– واکنش‌ها به تصمیم دادگاه داوری پاریس ادامه دارد و وزیر انرژی ترکیه می‌گوید: تحریم‌ها یک‌طرفه نیست، پنج شکایت از سوی عراق مطرح شده بود که چهار شکایت رد شده و تلاش می‌کنیم در این موضوع نقش سازنده داشته باشیم.

فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه روز چهارشنبه درباره‌ی جریمه‌ی ۱٫۴ میلیارد دلاری از سوی دادگاه فرانسه در مورد انتقال نفت عراق اعلام کرد که چنین حکمی از سوی دادگاه صادر نشده و حقوقدانان ترکیه در مورد احکام این دادگاه به تحقیق خواهند پرداخت.

وزیر انرژی ترکیه گفت که گزارش جامعی تهیه شده و تحریم‌هایی اعمال شده است که از ۵ شکایت ارسالی عراق ۴ مورد رد و تنها یک مورد پذیرفته شد و ماه  ۶ درخواست داشتیم که ۵ مورد آن پذیرفته و یک مورد رد شد.

وی گفت: "وکلای ما در حال ارزیابی حکم و مجازات هستند. توافقی بین ما و عراق وجود دارد که اکنون در حال اجرا است. ما سعی خواهیم کرد نقش سازنده‌ای در تصمیم دادگاه و توافق بین خود داشته باشیم."

در همین حال، مراکز مالی و انرژی هشدار می‌دهند که در صورت توقف طولانی‌مدت صادرات نفت کوردستان، قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار نزدیک خواهد شد.

ایالات‌متحده خواهان ازسرگیری صادرات نفت در اسرع وقت است و اقلیم کوردستان را شریک مهم خود می‌داند. واشنگتن همواره اربیل و بغداد را برای حل مسائل انرژی و بودجه تشویق کرده است.

بازار جهانی در حال حاضر از حدود نیم میلیون بشکه نفت در روز از اقلیم کوردستان محروم است و همین امر باعث افزایش قیمت نفت شده است.

بانک بارکلیز اعلام کرد: اگر نفت کوردستان تا پایان سال به بازار نرسد، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت به بشکه‌ای ۹۲ دلار برسد.

تعلیق صادرات نفت از اقلیم کوردستان منوط به تصمیم دادگاه بین‌المللی داوری پاریس است. هری استپانیان، که برای دادگاه کار می‌کرد، گفت: تصمیم نهایی است، اما بازار به انرژی اقلیم کوردستان نیاز دارد.

هری استپانیان، کارشناس انرژی در این مورد می‌گوید: "در درازمدت، تعلیق صادرات نفت کوردستان قیمت نفت را افزایش خواهد داد. ما شاهد بودیم که نفت خام برنت اخیراً پس از تصمیم دادگاه ۳ دلار افزایش یافت." در کل آنچه در دادگاه رو داده این است که ابتدا طرف‌ها خواهان توافق و میانجیگری هستند. در مورد  اختلاف بین عراق و ترکیه بر سر استفاده از خط لوله نفت، این تصمیم قطعی است و قابل‌تجدید نظر نیست.

بعید است که ایالات‌متحده مستقیماً در مناقشه مداخله کند، زیرا آنها می‌گویند که اگرچه واشنگتن در مورد تصمیم دادگاه بین‌المللی داوری نظری ندارد، اما فکر می‌کنند بخش انرژی اقلیم کوردستان مهم است.

ویدانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا در این مورد گفت: "ما از دولت‌های ترکیه و عراق خواسته‌ایم صادرات نفت از طریق خط لوله عراق-ترکیه را از سر بگیرند. اختلال در صادرات نفت به نفع کسی نخواهد بود. ما آگاه هستیم که دولت اقلیم کوردستان  برای یافتن راه حلی جامع در مورد بودجه و نفت و گاز  با دولت عراق در حال مذاکره است. در این میان اقلیم کوردستان هم شریک استراتژیک مهم ایالات‌متحده است. ما تعهدی بلندمدت به اقلیم کوردستان داریم.

کنگره‌ی آمریکا از مناقشات بین اربیل و بغداد آگاه است، نمایندگان کنگره و سناتورها بارها از دولت آمریکا خواسته‌اند تا در حل مسائل بین دو دولت اربیل و بغداد نقش ایفا کند.

/ا.م