سخنگوی دولت: اقلیم کوردستان برای صادرات نفت جایگزین دارد

"نباید فقط به درآمد نفت اتکا کرد"
جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کوردستان
جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – سخنگوی دولت اقلیم کوردستان پیشبینی کرد که مسئله صادرات نفت اقلیم در آینده‌ای نزدیک حل شود و تاکید کرد که دولت اقلیم برای صادرات نفت جایگزین دارد.

جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کوردستان، با شرکت در گفتگوی خبری شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤، با اشاره به حکم اخیر دادگاه پاریس درباره نقض قرارداد صادرات نفت با عراق از سوی ترکیه، اظهار داشت که در این میان سیاست دولت اقلیم کوردستان در بخش نفت واضح و بر مبنای قانون اساسی بوده است.

وی افزود که حکم دادگاه پاریس علیه منافع مردم سراسر عراق است.

سخنگوی دولت تاکید کرد:"چه در حال و چه در گذشته، دولت اقلیم کوردستان در راستای رسیدن به توافق با دولت فدرال، به مذاکرات ادامه داده و پیشرفت‌های مطلوبی حاصل شده‌اند، دولت اقلیم کوردستان به توافقات خود با بغداد بر سر قانون بودجه عمومی و قانون نفت و گاز، پایبند است".

همچنین خاطرنشان کرد که بغداد و اربیل به طور جدی در تلاش هستند تا راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنند و صادرات نفت از سر گرفته شود.

و نیز توقف صادرات نفت اقلیم را موجب متضرر شدن صنعت نفت اقلیم کوردستان و عراق دانست و گفت که بایستی دو طرف برای رفع آن تلاش کنند.

آقای جوتیار عادل یادآور شد که دولت عراق در بحبوحه جنگ با داعش، بودجه اقلیم کوردستان را قطع کرد اما اقلیم توانست بر بحران بوجود آمده در اثر آن غلبه کند،"عراق حتی پس از برگزاری همه‌پرسی برای استقلال به اقلیم لشکرکشی کرد، اما پیشمرگان قهرمان ما حماسه پردی را آفریدند و پیروز شدند".

سخنگوی دولت پیشبینی کرد که مسئله صادرات نفت در آینده‌ای نزدیک حل شود، همچنین تاکید کرد که دولت اقلیم کوردستان برای صادرات نفت جایگزین دارد و بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری، آبادانی و سرمایه‌گذاری را توسعه داده و نباید فقط به درآمد نفت اتکا کند.

حکم اخیر دادگاه پاریس درباره نقض قرارداد صادرات نفت با عراق از سوی ترکیه، توقف صادرات نفت اقلیم را به دنبال داشته است.

ب.ن