ایران دست داشتن در طرح حمله یهودی‌ستیزانه در یونان را رد کرد

"در تحقیقات مشخص شد که تیم شناسایی شده بخشی از یک شبکه گسترده ایرانی است"
رستوران یهودیان در آتن - عکس؛ رویترز
رستوران یهودیان در آتن - عکس؛ رویترز

اربیل (کوردستان٢٤) – سفارت ایران در یونان، امروز چهارشنبه هرگونه ارتباط با طرح ادعایی حمله یهودی‌ستیزانه در آتن با به کارگیری پاکستانی‌های ایرانی‌الاصل را رد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد:"شایعات منتشر شده از سوی منابع صهیونیستی و اتهامات بی‌اساس آنها علیه ایران را قویا تکذیب می‌کنیم... بدیهی است که طرح سناریوهای ساختگی آنها با هدف منحرف کردن افکار عمومی از بحران داخلی، انجام می‌شود".

روز سه‌شنبه ٢٩ مارس، پلیس یونان اعلام کرد که دو جوان پاکستانی ایرانی‌الاصل را دستگیر کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به مناطقی در مرکز آتن بوده‌اند.

به گفته پلیس یونان؛ این افراد قصد حمله به ساختمانی را داشته‌اند که یک رستوران یهودی و یک مرکز عبادت یهودیان در آن قرار دارد.

کنستانتیا دیموگلیدو، سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته است که شخص اول تیم، یک پاکستانی است که خارج از اروپا زندگی می‌کند.

یک منبع از پلیس که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که این فرد در ایران زندگی کرده است.

اسرائیل، تهران را متهم کرده که در پشت "این توطئه" قرار دارد و تاکید نموده که سازمان اطلاعات ملی آن کشور- موساد، از اجرایی شدن طرح حمله، جلوگیری کرده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرده است:"پس از انجام تحقیقات از مظنونان در یونان، به اطلاعات درباره این شبکه، روش‌های عملیاتی و روابطش با ایران، پی برده‌ایم".

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است:"در تحقیقات مشخص شد که تیم شناسایی شده در یونان، بخشی از یک شبکه گسترده ایرانی است که علیه بسیاری از کشورها فعالیت می‌کند".

اما برخی گزارش‌ها‌ از یونان این پرونده را مورد تردید قرار داده و اعلام کرده‌اند که مظنونان پاکستانی، کارگران مزرعه‌ای بوده‌ و در ماه فوریه به دلیل نداشتن مدارک اقامت، بازداشت شده‌اند.

روزنامه افسین وابسته به چپ‌ها تیتر زده است:"تروریست‌های باغ زیتون".

مظنون‌ها روز جمعه به دادسرا منتقل خواهند شد.

این در حالی است که نخست وزیر یونان، زمان برگزاری انتخابات کشورش را ٢١ ماه مه اعلام کرده و مردم به دلیل کشته شدن ٥٧ نفر در حادثه قطار در کشورشان، به شدت از دولت انتقاد دارند.

از طرفی دیگر سازمان اطلاعات یونان (ای یو پی) نیز در ماه‌های گذشته به دلیل مطرح شدن موضوع استراق سمع از شهروندان، با فشار افکار عمومی مواجه شده است.

سازمان اطلاعات یونان، در اوایل ماه مارس، شناسایی یک "جاسوس روسی" را پس از اینکه از کشور فرار کرده بود، "موفقیت" خواند.

خبرگزاری فرانسه

ب.ن