السودانی: روابط اربیل و بغداد در هیچ دوره‌ای به این اندازه محکم نبوده است

"اقلیم کوردستان در عبور از بحران‌‌ها از عراق حمایت می‌کند"
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق فدرال
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق فدرال

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر عراق، تاکید کرد که روابط اربیل و بغداد در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره فعلی مطلوب و محکم نبوده و اقلیم کوردستان نیز در عبور از بحران‌‌ها از عراق حمایت می‌کند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در (همایش عراق) که روز پنجشنبه توسط موسسه پژوهشی خاورمیانه – میری در بغداد برگزار شد، طی ایراد سخنانی، به موضوع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان اشاره کرد و گفت که درباره آن به توافق رسیده‌اند و با اتمام برخی مسائل فنی که بخشی از آن به دولت ترکیه مربوط است، صادرات از سر گرفته می‌شود.

السودانی همچنین تاکید کرد که پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کوردستان، به صادرات نفت بستگی نخواهد داشت و وظیفه دولت عراق است که همچون حقوق کارمندان انبار و بصره، حقوق کارمندان اقلیم را نیز پرداخت کند.

او روابط بین اقلیم کوردستان و بغداد را در شرایط کنونی "بسیار خوب" توصیف کرد و گفت که روابط در هیچ دوره‌ای به این اندازه مطلوب و محکم نبوده است، زیرا مسائل را حل کرده‌اند و مقامات اقلیم نیز در عبور از بحران‌‌ها از عراق حمایت می‌کنند.

و نیز با تاکید بر اهمیت اجرای عادیسازی اوضاع شنگال، اعلام کرد که اقدامات ابتدایی آغاز شده‌اند و به مرور زمان تمامی منطقه تحت کنترل ارتش عراق قرار می‌گیرد و با همکاری دولت اقلیم کوردستان، انجام اقدامات سریع‌تر خواهد شد.

نخست وزیر عراق، خاطرنشان کرد که بحران اقتصادی در این کشور تکرار نخواهد شد و با در پیش گرفتن راهکارهای جدید و سازماندهی نظام مالی الکترونیکی، مشکلات پایان می‌یابند.

وی در پایان لازم دانست که عراق با همه کشورها، روابط متوازن داشته باشد و به محل تسویه حساب کشورهای متخاصم تبدیل نشود.

ب.ن