مسرور بارزانی: خاک کوردستان حاصلخیز است و می‌تواند نیازمندی‌های داخلی را تامین کند

"در هر منطقه کوردستان یک محصول خاص تولید می‌شود"
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر اقلیم کوردستان، کارخانه (زوم) را یک طرح راهبردی توصیف کرد و از برنامه‌ریزی برای احداث چهار سد بزرگ در اقلیم خبر داد "که تاثیر بسیاری بر پیشرفت بخش‌های کشاورزی، انرژی و گردشگری خواهد داشت".

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه در مراسم گشایش کارخانه فرآورده‌های لبنی (زوم)، در منط‌قه میرگه‌سور از توابع اربیل، سخنرانی کرد و اهمیت و فواید آن برای منطقه و اقتصاد اقلیم را برشماری نمود.

نخست وزیر، کارخانه را یک طرح مهم و راهبردی توصیف کرد و اظهار داشت که گشایش آن خدمت به مردم منطقه‌ای است که در دوران مبارزات، پیشگام و حماسه‌آفرین بوده و فداکاری‌های بسیاری داشته‌اند، "به طوریکه موجب رشد اقتصادی منطقه و سراسر اقلیم خواهد شد".

همچنین تاکید کرد که در نشست سال گذشته خود با وزارت کشاورزی، ضرورت احداث طرح‌ها در مناطق روستایی را مورد توجه قرار داده است " تا روستاییان ناچار به مهاجرت به شهرها نشوند، و کارخانه فرآورده‌های لبنی زوم از جمله آن طرح‌ها است".

و نیز تاکید کرد که کارخانه برای مردم منطقه منبع درآمد خواهد شد " که بیش از ٢٧٠٠ خانواده را در خود جای داده است و می‌توانند فرآورده‌های دام خود را به کارخانه بفروشند".

آقای بارزانی با تاکید بر ضرورت حفاظت از طبیعت و محیط زیست، یادآور شد که در کابینه او کارشناسان تلاش‌های بسیاری برای رویارویی با بحران خشکسالی و حفاظت از منابع آب و کاهش مصرف آن کرده‌اند.

ایشان، هم‌میهنان را به استفاده از محصولات داخلی تشویق کرد و از تولیدکنندگان خواست که اهمیت نوع و فواید محصولات خود را بر روی ظرف‌های محصولات توضیح دهند، تا شهروندان از کیفیت آنها مطمئن باشند.

مسرور بارزانی، افزود که کابینه نهم دولت، اهمیت بسیاری به طرح‌های دامپروری داده است و طرح‌های پرورش دام شیری ٧٥ درصد افزایش یافته‌اند و در ٨٧ طرح، ١٤ هزار و ٦٠٩ راس گاو شیری پرورش می‌یابند. و نیز طرح‌های پرورش گوساله ٥٠ درصد افزایش یافته که به طور کلی ١٠٠ طرح مختلف را در بر گرفته‌اند که ٧٨ هزار و ٢١٦ راس گوساله در آن پرورش می‌یابند.

نخست وزیر، به حاصلخیز بودن خاک اقلیم کوردستان برای کشاورزی اشاره کرد و گفت:" اقلیم دارای طبیعتی غنی و خاکی حاصلخیز است که می‌تواند امنیت غذایی خود و نیازمندی‌های داخلی را تامین نماید، هر منطقه‌ای از اقلیم کوردستان ویژگی خود را دارد که می‌توان برای تولید کشاورزی از آن بیشتر استفاده کرد، برای مثال؛ تولید گردو در هورامان، تولید انار در حلبچه، گندم و غلات در گرمیان و شارزور، انجیر در آکری و سیب در براور بالا".

آقای بارزانی، خاطرنشان کرد که در سفرهای خارجی خود به طور مستمر در راستای ارتقای کیفیت محصولات داخلی و بازاریابی برای آن، تلاش کرده است و صادرات موفقیت آمیز محصولات داخلی به کشورهای خلیج را نتیجه آن تلاش‌ها دانست، " که موجب تشویق تولیدکنندگان به ارتقای سطح تولیدات خود در داخل شد".

نخست وزیر اقلیم کوردستان، در پایان از برنامه‌ریزی برای احداث چهار سد بزرگ در اقلیم خبر داد "که تاثیر بسیاری بر پیشرفت بخش‌های کشاورزی، انرژی و گردشگری خواهد داشت".

ب.ن