مسئول میز ایران در وزارت خارجه‌ی آمریکا: در برخورد با موضوع اتمی ایران گزینه‌ی نظامی هم کنار گذاشته نشده است

"خروج ناگهانی ترامپ از مذاکرات اتمی با ایران موضوع برجام را پیچیده‌تر کرده است
رابرت مالی نماینده ویژه‌ی آمریکا در امور ایران
رابرت مالی نماینده ویژه‌ی آمریکا در امور ایران

اربیل (کوردستان ۲۴)– نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات‌متحده در امور ایران می‌گوید که اگرچه جمهوری اسلامی هنوز برای ساختن بمب هسته‌ای تلاش نمی‌کند، اما اگر به این سمت برود «گزینه‌ی نظامی» آمریکا روی میز قرار دارد.

رابرت مالی که با ان‌پی‌ار، رادیو ملی ایالات‌متحده گفت‌وگو می‌کرد، گفت که برای دولت جو بایدن، گزینه‌ی نظامی فاصله‌ای بسیار با گزینه‌ی مطلوب دارد، اما هر کاری که لازم باشد، انجام می‌پذیرد، تا اطمینان حاصل بشود که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، همچنین اظهار کرد که اگر جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد غلظت غنی‌سازی اورانیوم را تا درجه‌ی کاربرد نظامی افزایش بدهد، در این صورت فقط «چند هفته» زمان می‌خواهد تا به مقداری کافی از اورانیوم برای ساختن بمب اتمی، دست پیدا کند.

رابرت مالی در پاسخ به این پرسش که «آمریکا چه‌کاری می‌تواند انجام دهد تا جمهوری اسلامی را متوقف کند؟» یک بار دیگر تصریح کرد: موضع دولت آمریکا این است که به جمهوری اسلامی اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهد، حتی اگر لازم باشد که از گزینه‌ی نظامی استفاده کند.

رابرت مالی، همچنین با اشاره به راهکار دیپلماتیک، تاکید کرد که ایالات متحده از بازدارندگی دیپلماتیک بهره می‌برد تا به جمهوری اسلامی تفهیم بشود که همه گزینه‌ها روی میز است. او افزود که اما اگر آمریکا به این نتیجه برسد که اقدامات ایران، برابر با دستیابی به بمب اتمی است، رو آوردن به «گزینه نظامی» بی‌تردید صورت می‌گیرد. وی گفت: «بااین‌وجود، «دیپلماسی» نیز دنبال خواهد شد زیرا آمریکا گمان می‌کند که این قابل تاییدترین و پایدارترین راه برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی است.

فرستاده‌ی ویژه‌ی ایالات‌متحده در امور ایران در این گفت‌وگو، از دولت ترامپ نیز به دلیل خروج از توافق برجام انتقاد کرد و گفت که مقامات دولت بایدن می‌گویند خروج ناگهانی ترامپ از برجام، برنامه‌ی هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر کرده است.

/ا.م