استاندار اربیل برای گشایش گذرگاه مرزی اشنویه-سیدکان میان اقلیم کوردستان و ایران ابراز آمادگی کرد

استانداران و فرمانداران مناطق خودمختار اقلیم کوردستان عصر روز چهارشنبه در پیرانشهر مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفتند

اربیل (کوردستان ۲۴)- رسانه‌های خبری ایران از نشست استانداران استان‌های اقلیم کوردستان با وزیر کشور و استانداران استان‌های هم‌مرز اقلیم در سوی دیگر گزارش کردند که استاندار اربیل برای گشایش گذرگاه مرزی اشنویه- سیدکان ابراز آمادگی کرده است.

بر اساس این گزارش، امید خوشناو گفت که از جناب وحیدی وزیر کشور ایران خواهشمندیم مقدمات گشایش گذرگاه مرزی در اشنویه را فراهم کند و تأکید کرد که این گذرگاه ظرفیت مهم اقتصادی برای مردم دو طرف را دربر دارد.

استاندار اربیل، در این نشست افزود: احداث بازارچه‌های مشترک در مرز "حاج‌عمران و شهرک‌های صنعتی مشترک موجب تقویت روابط تجاری می‌شود.

استاندار اربیل اقلیم کوردستان گفت: از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی در اقلیم کوردستان استقبال می‌کنیم و معتقدیم افزایش مبادلات اقتصادی به نفع دو طرف است.

وی افزود: ارتباط هوایی مستقیم ارومیه - اربیل متأسفانه متوقف شده و خواستار بازگشایی مجدد این خط هوایی هستیم تا روابط اقتصادی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

امید خوشناو با اشاره به عبور زائران ایرانی اماکن زیارتی شیعیان در جنوب عراق، گفت که پیش‌بینی کرده‌ایم امسال در اربعین نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مسیر اقلیم کوردستان به کربلا سفر کنند و ما آمادگی کامل برای امنیت و حمل‌ونقل و رفاه زائران را داریم.

آزاد توفیق، استاندار حلبچه در نخستین نشست استانداران هم‌مرز ایران و اقلیم کوردستان از دایر‌ کردن بازارچه‌های مرزی و گذرگاه‌های مرزی برای، تبادل کالا و مسافر حمایت کرد.

آزاد توفیق در این نشست با اشاره به کمک‌های ایران به مصدومان بمباران شیمایی حلبچه گفت: بین مردم حلبچه و استان کرمانشاه ارتباط بسیار خوبی درزمینه‌ی اقتصادی و بازرگانی وجود دارد و در برخی مناطق اهالی دو طرف مرز، نسبت فامیلی دارند و اشتراکات فرهنگی زیادی بین دو استان حاکم است.

فرمانداران «راپرین»، «گرمیان» و «سوران» اقلیم کوردستان در ادامه‌ی این نشست بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی بین اقلیم کوردستان و جمهوری اسلامی تأکید کردند.

"هیوا قرنی" فرماندار اداره‌ی خودمختار "راپرین" اظهار کرد: در سال گذشته درپی تفاهم‌نامه‌ای با ابتکار استاندار آذربایجان غربی امکان تردد مسافر در مرز کیله‌ی سردشت فراهم شد و در کنار آن کارهای بازرگانی هم گسترش یافت.

وی ابراز امیدواری کرد این امر در مرز «قاسمه‌رش» هم فراهم شود، افزود: امسال نتایج تفاهم‌نامه‌های سال قبل را دیدیم و در سال‌های آتی هم نتایج این نشست مشترک امروز را خواهیم دید.

"شیخ جلال شیخ نوری" فرماندار گرمیان نیز در این نشست گفت: درخواست ما در گرمیان این است که در مرز پرویز خان هم صادرات و هم واردات کالا صورت بگیرد.

وی افزود: مردم گرمیان اشتراکات فرهنگی و دینی زیادی با مردم کرمانشاه دارند و همین امر زمینه را برای تعامل بیشتر فراهم می‌کند

"هلگورد شیخ نجیب" فرماندار «سوران» هم تأکید کرد: این منطقه با ۴۵۰ هزار نفر جمعیت، یکی از جغرافیاهای بسیار خوب برای تعامل بازرگانی با ایران است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در این منطقه علاوه بر مرز حاج عمران در تمرچین، یک مرز جدید در «سیدکان» در حال آماده‌سازی است، افزود: این مرز با توجه به نزدیکی به گذرگاه مرزی "زیت" بین اقلیم کوردستان و ترکیه ازنظر ترانزیت کالا هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

گذرگاه مرزی زیت به‌تازگی در شمال شرق استان اربیل  و در منطقه‌ی بارزان  بین اقلیم کوردستان و ترکیه گشایش یافته است.

نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و استان‌های اقلیم کوردستان با حضور احمد وحیدی وزیر کشور ایران  در ارومیه برگزار شد.

هیئت اقلیم کوردستان شامل استانداران اربیل، سلیمانیه، حلبچه و دهوک و فرمانداران ادارات خودمختار اقلیم کوردستان و جمعی از مقامات سیاسی عصر روز چهارشنبه در مرز حاج عمران مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفت.

/ا.م