دولت اقلیم کوردستان با انتشار کتابچه‌ای به ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران خارجی پرداخته است

مسرور بارزانی در مقدمه‌ای بر این کتابچه سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در کوردستان تشویق می‌کند

اربیل (کوردستان ۲۴)- دولت اقلیم کوردستان اخیراً در ادامه‌ی تلاش برای توسعه‌ی هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری و شکوفایی اقتصادی، کتابچه‌ای را به زبان انگلیسی با عنوان "سرمایه‌گذاری در کوردستان" منتشر کرده است که بخش‌های اصلی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی که مایل به کار در اقلیم کوردستان هستند منتشر کرده است.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان در مقدمه‌ی این کتابچه‌ی ۶۴ صفحه‌ای، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری و فعالیت در اقلیم کوردستان دعوت کرده و در مورد حمایت‌های دولت در جهت موفقیت آنان اطمینان داده است.

به گفته‌‌ی نخست‌وزیر، امنیت عالی، ثبات، نیروی کار ماهر و هزینه‌ی کم در اقلیم کوردستان ازجمله ویژگی‌هایی است که اقلیم کوردستان را به مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها تبدیل کرده است.

مسرور بارزانی در بخشی از این مقدمه گفته است: من به‌عنوان نخست‌وزیر دولت اقلیم کوردستان به شما اطمینان می‌دهم که دولت من متعهد به ارتقای بخش خصوصی و تنوع بخشیدن به اقتصاد به دور از اتکا به نفت و گاز است. هیئت سرمایه‌گذاری آماده‌ی ارائه انواع حمایت‌های لازم برای موفقیت شما در اقلیم کوردستان است. بسیار ساده می‌گویم که ما می‌دانیم که موفقیت شما موفقیت ماست.

 

مسرور بارزانی می‌گوید که دولت اقلیم کوردستان علاوه بر ایجاد مشاغل خوب، پایدار و درازمدت، سرمایه‌گذاران را برای آمدن به اقلیم کوردستان و توسعه‌ی سرمایه‌گذاری خود تسهیل خواهد کرد.

نخست‌وزیر همچنین می‌گوید که دولت تلاش‌های مستمری برای بازنگری در تمامی زوایای سرمایه‌گذاری و فضای کسب‌وکار در اقلیم کوردستان از طریق تسهیل ثبت شرکت‌ها و کاهش زمان موردنیاز برای ارسال درخواست‌ها برای مناقصات عمومی انجام می‌دهد.

 

ما برای تخصص و تجربه‌ی سرمایه‌گذاران جدید ارزش قائل هستیم و مشتاقانه منتظر آینده‌ای روشن هستیم. ما از همه‌ی شرکای خود از سراسر جهان دعوت می‌کنیم تا در ایجاد یک اقتصاد موفق به ما بپیوندند.

در این کتابچه، قبل از بحث در مورد بخش‌های سرمایه‌گذاری در اقلیم کوردستان، که شامل کشاورزی و خوراک، صنعت، گردشگری، خدمات و زیرساخت‌ها می‌شود، این راهنما مروری کوتاه درباره‌ی اقلیم کوردستان و اطلاعات اساسی و لازم همچون درآمد سرانه و شمار جمعیت ارائه شده است.

سپس این راهنما اطلاعاتی را در مورد بخش‌های مختلف در چندین بخش و تعداد و نام شرکت‌های فعال در این بخش‌ها ارائه می‌دهد.

 

طی ۲۰ سال گذشته ۶۶ میلیارد دلار در اقلیم کوردستان سرمایه‌گذاری شده است.

قانون سرمایه‌گذاری در اقلیم کوردستان شامل چندین مشوق مختلف ازجمله تأمین زمین برای پروژه‌ها و معافیت مالیاتی و گمرکی به مدت یک سال، معافیت گمرکی مواد اولیه به مدت پنج سال و ... می‌باشد.