هشدار سازمان عفو بین‌الملل از افزایش اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر در ایران

"بی‌اعتنایی آشکار آنها به حق حیات را نشان می‌دهد"
"آمار اعدام در ایران سه برابر بیشتر از سال گذشته است"
"آمار اعدام در ایران سه برابر بیشتر از سال گذشته است"

اربیل (کوردستان٢٤) – سازمان عفو بین‌الملل، از افزایش اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر در ایران، هشدار داد.

سازمان عفو بین‌الملل، امروز جمعه اعلام کرد؛ تعداد افرادی که در سال جاری میلادی در ایران به اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند، در مقایسه با سال ۲۰۲۲ سه برابر شده است.

این سازمان حقوق بشری، هشدار داد که چنین اعدام‌هایی با سرعت "بی شرمانه" در حال افزایش هستند.

ایران همچنین در پرونده‌های مربوط به جنبش اعتراضی که سپتامبر گذشته آغاز شد، هفت مرد را به دار آویخته است، اما سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که اعدام‌ها بیشتر به پرونده‌های مواد مخدر مرتبط بوده‌ و در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌اند.

به گزارش عفو بین‌الملل، دست‌کم ١٧٣ نفر که در رابطه با جرایم مواد مخدر محکوم شده‌اند، در سال جاری "پس از محاکمه‌های ناعادلانه" به دار آویخته شده‌اند.

گزارش تاکید کرده که این رقم تقریبا سه برابر بیشتر از سال گذشته است و این گونه اعدام‌ها دو سوم کل اعدام‌های ایران در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهند که عمدتا "قشر آسیب پذیر جامعه" را شامل شده و حدود ٢٠ درصد از آنها از اقلیت قومی بلوچ بوده‌اند.

دایانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفت:" این آمار ‌شرم‌آور اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر که مقامات با نقض قوانین بین‌المللی اجرا می‌کنند، فقدان انسانیت و بی‌اعتنایی آشکار آنها به حق حیات را نشان می‌دهد".

در سال‌های اخیر و پس از اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر در ایران، آمار اعدام کاهش یافته بود. اما فعالان حقوق بشری استدلال می‌کنند که دولت ایران با هدف ایجاد ترس در میان مردم و در حالی که رهبری به دنبال سرکوب جنبش اعتراضی است، مردم را به هر اتهامی اعدام می‌کند.

کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد و کشورهای عضوی که به طرح‌های آن در ایران کمک مالی می‌کنند، اکنون برای محکوم کردن افزایش اعدام‌ها تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند. الطحاوی گفت: جامعه بین‌المللی باید اطمینان حاصل کند که همکاری در طرح‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به محرومیت خودسرانه از زندگی و سایر موارد نقض حقوق بشر در ایران کمک نمی‌کند.

روز پنجشنبه ١ ژوئن، سازمان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که حداقل ٣٠٧ نفر در سال ٢٠٢٣ اعدام شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ٧٥ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری فرانسه

ب.ن