وزیر کشور ایران از ایجاد تسهیلات برای زائران ایرانی در اقلیم کوردستان قدردانی کرد

استاندار اربیل پیش‌بینی کرد در سال جاری حدود ۵۰۰هزار تن از زائران ایرانی اماکن مقدس شیعیان از طریق اقلیم کوردستان به جنوب عراق بروند

اربیل(کوردستان۲۴)- روابط عمومی استانداری اربیل روز جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲، اعلام کرد که اولین نشست استانداران استان‌های هم‌مرز اقلیم کوردستان و جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و معاون وزیر خارجه‌ی ایران در امور بازرگانی، استانداران اربیل، دهوک، سلیمانیه، حلبچه و استانداران ارومیه، سنندج، کرمانشاه و همچنین مدیران ادارات خودمختار گرمیان، سوران و راپرین، در ارومیه برگزار شد.

امید خوشناو استاندار اربیل و احمد وحیدی وزیر کشور ایران در نشست خبری مشترک این دیدار را مهم توصیف کرده و بر تقویت روابط عمومی و تحرکات بازرگانی و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کوردستان تأکید کردند.

بیانیه‌ی استانداری اربیل به نقل از وزیر کشور ایران آمده است:  «ما از دولت اقلیم کوردستان به خاطر تمامی کمک‌ها و امکاناتی که از طریق اقلیم کوردستان به زائران ایرانی اماکن مقدس عراق ازجمله تأمین امنیت، حمل‌ونقل و اقامت در اربیل ارائه کرده است، قدردانی می‌کنیم. ما از دولت اقلیم کوردستان به‌ویژه استاندار اربیل تشکر می‌کنیم."

امید خوش‌ناو، استاندار اربیل نیز در این خصوص گفت: ضمن ابلاغ سلام نخست‌وزیر مسرور بارزانی  به شرکت‌کنندگان در این نشست، توسعه‌ی روابط را موردبحث و بررسی قرار دادیم. در مورد ورود زائران از طریق اقلیم کوردستان به‌سوی اماکن مقدس عراق، سال گذشته به‌عنوان تجربه‌ی اول ۷۰تا ۸۰ هزار زائر از طریق اقلیم کوردستان به اماکن مقدس عراق سفر کردند. در سال جاری نیز انتظار می‌رود، حدود۵۰۰هزار نفر از زائران ایرانی  از طریق مرزهای اقلیم کوردستان به زیارت این اماکن بروند.

استاندار اربیل ضمن تأکید بر تقویت و ارتقای روابط بین اقلیم کوردستان و جمهوری اسلامی ایران گفت که راهکارهای راهبردی دولت اقلیم کوردستان برای ارتقای روابط را ارائه کردیم و ابراز امیدواری کردیم که نشست‌های آینده نیز برای دو طرف سودمند باشد.

/ا.م