سازمان حقوق بشر: درگیری‌‌های داخلی مانع از بازسازی شنگال شده‌اند

"٨٠ درصد زیرساخت شهری از بین رفته‌ است"
"٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌ است"
"٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌ است"

اربیل (کوردستان٢٤) – سازمان حقوق بشر، اعلام کرد که حضور گروه‌های شبه‌نظامی در شنگال، روند بازسازی آن شهر را متوقف کرده است.

سازمان حقوق بشر، امروز سه‌شنبه، تحت عنوان "درگیری‌‌های داخلی مانع از بازسازی شنگال شده‌اند"، درباره اوضاع شهر شنگال، گزارشی منتشر کرد.

در گزارش آمده است که روند باسازی شنگال به دلیل اختلافات سیاسی بر سر چگونگی مدیریت شهر، متوقف شده است.

همچنین تاکید شده که در آوریل سال میلادی جاری، نخست وزیر عراق مبلغ ٥٠ میلیارد دینار به باسازی شنگال اختصاص داده است، اما به علت اختلافات سیاسی بین دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان و عدم اجرای توافقنامه عادیسازی اوضاع شنگال، تا کنون هیچ مبلغی برای بازسازی شنگال، هزینه نشده است.

"بیش از ٢٠٠ هزار شنگالی از سال ٢٠١٤ در آوارگی به سر می‌برند"

گزارش خاطرنشان کرده؛ این درحالی است که بیش از ٢٠٠ هزار شنگالی از سال ٢٠١٤ در آوارگی به سر می‌برند که ٨٥ درصد آنها، ایزدی هستند.

سازمان حقوق بشر در گزارش خود می‌گوید که تامین بودجه، آبادانی و بهبود وضعیت مردم از لحاظ بهداشت، برق و مسکن را در پی خواهد داشت، اما درگیری‌های داخلی مانع از هزینه کردن مبلغ یاد شده برای بازسازی شهر شده‌اند.

بر پایه آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال‌های ٢٠١٤ تا ٢٠١٧ و در جریان جنگ علیه داعش، ٨٠ درصد زیرساخت شهری و ٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌اند.

سازمان حقوق بشر تاکید کرده که حضور نیروهای حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) و سایر شبه‌نظامیان در شنگال، اوضاع آن شهر را آشفته‌تر کرده است.

از طرفی دیگر، حسن صالح مراد، مدیر آموزش و پرورش شنگال، اعلام کرده است که از مجموع ٢٠٦ مدرسه فقط در ٩٦ مدرسه فعالیت تحصیلی انجام می‌شود و سه مدرسه نیز از سوی شبه‌نظامیان به پایگاه نظامی تبدیل شده‌اند.

"١٢ گروه شبه‌نظامی در شنگال حضور دارند "

مدیر آموزش و پرورش شنگال، می‌گوید که در آن شهر ١٢ گروه شبه‌نظامی حضور دارند که غیر از استفاده از مدارس برای امور نظامی، کودکان را نیز به فعالیت‌های نظامی وادار می‌کنند.

گزارش سازمان حقوق بشر، مشکلات آب و برق ساکنان شنگال را هم مورد توجه قرار داده و تاکید کرده که در طول یک شبانه روز دو تا ١٠ ساعت می‌توانند از برق دولتی استفاده کنند و برای تامین آب آشامیدنی نیز به وسیله تانکر به خانه‌هایشان آب منتقل می‌کنند.

پس از یورش داعش به شنگال در سال ٢٠١٤، تاکنون اوضاع آن شهر به حالت عادی باز نگشته است.

ب.ن