هیئت دولت اقلیم کوردستان به ریاست مسرور بارزانی و با حضور قباد طالبانی تشکیل جلسه داد

هیئت دولت از توافق دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال در خصوص لایحه‌ی بودجه حمایت کرد

اربیل (کوردستان ۲۴)– هیئت دولت اقلیم دولت اقلیم کوردستان از توافق میان اقلیم کوردستان و دولت فدرال حمایت کرد و از فراکسیون‌های کورد خواست از حقوق قانونی و استحقاقات دارایی اقلیم کوردستان در لایحه‌ی بودجه دفاع کنند.

نشست هیئت دولت اقلیم کوردستان امروز چهارشنبه ١٧خرداد ۱۴۰۲، به ریاست مسرور بارزانی نخست‌وزیر و با حضور قباد طالبانی معاون نخست‌وزیر و دیگر اعضای کابینه برگزار شد.

نخست‌وزیر در بخش اول این نشست به آخرین تحولات لایحه‌ی بودجه‌ی عراق برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ و موضوع تلاش در خصوص ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان در چارچوب توافق‌نامه‌ی امضاشده بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال پرداخت.

هیئت وزیران همچنین حمایت خود را از توافق بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال درباره‌ی بودجه اعلام کرد و تأکید کرد این توافق نتیجه‌ی بحث‌های فشرده‌ی قانونی، علمی و عادلانه‌ای بود که از حقوق و استحقاقات مالی قانونی مردم دفاع می‌کند.

هیئت دولت اقلیم کوردستان در این رابطه از تمامی فراکسیون‌های کوردستانی در مجلس نمایندگان عراق خواست که از حقوق قانونی و استحقاقات مالی مردم اقلیم کوردستان در لایحه‌ی بودجه‌ی فدرال دفاع کنند.

در بخش دوم نشست هیئت دولت، ساسان عونی، وزیر شهرداری‌ها و جهانگردی، گزارشی درباره‌ی تدوین آیین‌نامه‌ی ساخت‌وساز در سراسر اقلیم کوردستان و دستورالعمل جدید وزارت شهرداری‌ها و گردشگری در جهت برنامه‌ریزی و ثبت الکترونیک اموال دولتی در اقلیم کوردستان ارائه کرد.

وزیر شهرداری‌ها در این گزارش به تنظیم دوباره‌ی فرایند ساخت و ساز در اقلیم کوردستان از طریق تنظیم برنامه‌ی ساخت و ساز و تجدید روند مراحل واگذاری پروانه‌ی ساختمان در راستای نظارت بر موضوع محیط‌زیست و پیشگیری از تخلفات و ایجاد اطمینان سازه‌ها در برابر آتش‌سوزی و تأمین سلامتی، انرژی پرداخت.

هیئت دولت نیز از اقدامات انجام‌شده توسط وزارت شهرداری‌ها و گردشگری قدردانی کرد و به همه‌ی وزارتخانه‌ها ابلاغ کرد تا برای اجرای آیین‌نامه‌ی ساخت‌وساز و دستورالعمل‌های جدید برنامه‌ریزی با وزارت شهرداری‌ها و گردشگری همکاری کنند.

در این نشست، ریاست و دبیرخانه‌ی هیئت دولت و اداره‌ی فن‌آوری اطلاعات مأمور گردیدنت تا هماهنگی و حمایت وزارتخانه‌ها را در راستای راه‌اندازی نظام الکترونیک برای ثبت جزئیات و داده‌های ملکی همه‌ی نهادهای دولت و تنظیم مکانیسمی در خور برای سرمایه‌گذاری و ایجاد تنوع در درآمد و بهبود خدمات عمومی مأمور کرد.

در بخش سوم نشست هیئت دولت، ریبر احمد وزیر داخله در خصوص اجرای مصوبات قبلی هیئت‌وزیران در خصوص پدیده‌ی سیم‌کارت‌های بی‌صاحب تلفن، خودروهای ثبت‌نشده و سلاح‌های بدون مجوز و اقدامات وزارت داخله در این موارد توضیحاتی ارائه کرد. وزیر داخله با اشاره به  هماهنگی شهروندان در این خصوص گفت: مهلت ثبت‌نام سلاح‌های ثبت‌نشده در اواسط ماه آینده به‌پایان می‌رسد و ازاین‌پس با توجه به قانون جدید سلاح در اقلیم کوردستان اقدامات لازم برای کاهش جرم و خشونت و حفظ جان و امنیت بیشتر برای شهروندان برداشته خواهد شد.

در بخش پایانی نشست هیئت دولت، دانا عبدالکریم، وزیر شهرسازی و مسکن و ریبر احمد، وزیر امور داخله، موضوع ایجاد موانع در معابر عمومی خارج از شهرها و جلوگیری از آن و رفع تجاوزات در پرتو قانون راه‌های عمومی در اقلیم کوردستان را موردبحث و بررسی قرار دادند.

شورای وزیران پس از بحث و بررسی در این مورد، تصمیم گرفت که به وزارتخانه‌های شهرسازی و مسکن و داخله دستور دهد تا اقدامات مشترک خود را ادامه دهند و روسای واحدهای اداری در استان‌ها، ادارات خودمختار، شهرها و بخش‌ها برای رفع هرگونه تجاوز به راه‌های عمومی و مجازات متخلفان با جدیت بیشتری تلاش کنند.

شورای وزیران در پایان این نشست انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و اعضای کابینه جدید را به تبریک گفت و توسعه‌ی روابط بین اقلیم کوردستان و ترکیه بر اساس حسن هم‌جواری و منافع مشترک را آرزو نمود.

/ا.م