نه سال از سقوط شهر موصل به ‌دست داعش گذشت

حمله‌ی داعش به موصل و اشغال عراق ۲۵۰هزار کشته و مجروح و ١١ هزار مفقود به دنبال داشت

اربیل (کوردستان ۲۴)– نه سال از سقوط موصل، مرکز استان نینوا توسط داعش می‌گذرد. عقب‌نشینی ارتش عراق از این شهر در سال ۲۰۱۴، بیش از ۲۵۰ هزار کشته و زخمی و ١١هزار و مفقود برجای گذاشت.

از زمان سقوط موصل تا اعلام آزادسازی کامل خاک عراق از دست داعش، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ٢٠١٧، به دلیل جنگ برای آزادسازی شهرها، بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر ربوده و ناپدید تمام زیرساخت شهرهای تحت اشغال داعش ویران شد. وزارت برنامه‌ریزی عراق تخمین می‌زند که بازسازی موصل به تنهایی بیش از ۸۸ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، علاوه بر این، بیش از ۵۶ هزار خانه ویران و ۱۱ هزار نفر مفقود شده‌اند.

بااین‌حال، کارزارهای بازسازی در شهرهای آزاد شده ناکافی بوده است، درحالی‌که این مناطق به دلیل کنترل شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح همچنان از جمعیت اصلی خود محروم هستند.

به گفته‌ی فعالان سیاسی این شهر که شاهد لحظات سقوط شهر خود بوده‌اند، سقوط موصل برای مردم شهر دردناک و با آسیب‌های جسمی و روحی بزرگی همراه بوده است. به طوری که اغراق نیست اگر بگوییم هر خانواده‌ای در موصل یکی از اعضای خانواده خود را در نبرد بین داعش، نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان ازدست‌ داده است یا اینکه شهر به طور کامل توسط بمباران ائتلاف بین‌المللی ویران‌شده است.

 

/ا.م