مخالفت ایران با تمدید مأموریت گزارشگر ویژ‌ه‌ی سازمان ملل

مأموریت جاوید رحمان با ٢٢ رأی مواق و ٧ رأی مخالف در شورای حقوق بشر تمدید شد

اربیل (کردستان٢٤)- ستاد حقوق بشر قوه‌ی قضائیه‌ی ایران، روز یکشنبه ٤ فروردین، تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برای تمدید مأموریت گزارشگر ویژه برای ایران به مدت یک سال، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ستاد حقوق بشر قوه‌ی قضائیه، تعیین گزارشگر ویژه را "ناموجه و نامشروع" توصیف کرد و رفتار جاوید رحمان را مغایر با آیین‌نامه‌های مصوب خواند.

این نهاد وابسته به قوه‌ی قضائیه‌ی ایران با انتقاد گسترده از نحوه‌ی عملکرد گزارشگر ویژه‌ در تهیه‌ی گزارش‌هایش درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران، اقدامات او را "شوی رسانه‌ای و قابل پیگرد قضایی" عنوان کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با تمدید مأموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، به مدت یک سال موافقت کرد.

۲۲ کشور به قطعنامه‌ی تمدید مأموریت جاوید رحمان رأی موافق دادند و هفت کشور، شامل افغانستان، چین، کوبا، اریتره، هند، عراق و پاکستان، به آن رأی منفی دادند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور ایران، در گزارش چهارشنبه ۸ اسفند خود به وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی بە افزایش نارضایتی‌ها در اثر مشکلات معیشتی، اعدام کودک – مجرمان، سرکوب اقلیت‌های قومی دینی، اعمال مجازات اعدام،  بازداشت دو تابعیتی‌ها پرداخته بود.

جاوید رحمان در آن گزارش از: "هدایت عبدالله پور، شهروند کرد ایرانی به‌عنوان مثال نام می‌برد که در دوران بازداشت تحت شکنجه قرارگرفته و از انتخاب وکیل محروم بوده و اینک در انتظار مجازات اعدام است."

/ا.م