مصطفی کاظمی: اشتباهات گذشته فروپاشی کامل عراق را تهدید می‌کند

نخست‌وزیر عراق فدرال: یا باید فروپاشی کامل و آشوب را بپذیریم یا اصلاحات انجام دهیم
مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق
مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق

اربیل (کُردستان ۲۴)- مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق فدرال روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ در نشست فوق‌العاده‌ی دولت نسبت به فروپاشی کامل عراق در صورت انجام ندادن اصلاحات هشدار داد.

نخست‌وزیر عراق در نشست فوق‌العاده‌ی کابینه دربارهی بودجه ۲۰۲۱ گفت: از سال ۲۰۰۳ از اشتباهاتی رنج می‌بریم که نظام سیاسی و اجتماعی را به فروپاشی کامل تهدید می‌کند. یا باید فروپاشی کامل و آشوب را بپذیریم یا اصلاحات انجام دهیم. عاقلانه نیست تسلیم معادله فساد سابق شویم یا اوضاع را درست کنیم یا مردم را به بازی بگیریم.

کاظمی گفت: بحران سیاسی در عراق با سه مسئله‌ی  قدرت، پول و فساد مرتبط است و ما برای حل بحران با روش اقتصادی و با اتخاذ تصمیمی جسورانه برای از بین بردن مانع فساد و پول تلاش می‌کنیم.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: من اولین متضرر از بودجه سال آتی هستم چراکه در معرض انتقادات زیادی قرار می‌گیرم. می‌توانستم وارد انتخابات شوم و مردم را فریب دهم، اما وجدانم هرگز این را قبول نمی‌کند. ما باید مسئولیت‌پذیر باشیم چراکه این یک مسئله‌ی تاریخی و سرنوشت‌ساز است.

پیش‌ازاین بانک مرکزی عراق تصمیم گرفت، ارزش ارز ملی را به ۱۴۵۰ دینار برای یک دلار کاهش دهد. این اقدام با هدف تأمین نقدینگی به خاطر بحران مالی در کشور است.

عراق برای تأمین ۹۵ درصد هزینه‌های دولت به درآمدهای حاصل از فروش نفت وابسته است.