صنعت رنگرزی سنتی پشم در کوردستان رو به افول است

تنها بافتنی‌های با رنگ‌های سنتی در موزه‌های جهان جا باز کرده‌اند
kurdistan24.net

اربیل (کوردستان ۲۴)- صنعت رنگرزی در کوردستان که زمانی گره‌ها، گل‌ها و متن و حاشیه‌های فرش‌های دستباف را مزین می‌کرد، اکنون در حال نابودی و فراموشی است.

علی ایران پور یکی از چند رنگرز محدود کوردستان که از ۱۰ سالگی با صنعت رنگرزی آشنا شده و حدود ۶۵ سال است با تغییرات هنرمندانه در ترکیب مواد طبیعی رنگ‌های گوناگون می‌آفریند، اکنون از فراموشی این صنعت می‌گوید.

این مرد ۷۵ساله که پس از چندین دهه عجین شدن با ترکیب مواد و رنگ‌های طبیعی هنوز سرحال و سالم به نظر می‌رسد، می‌گوید رنگ‌های شیمایی شفاف و براق هستند، اما این رنگ‌های طبیعی مات، در برابر تغییرات آب‌وهوا گرما و رطوبت مقاوم‌تر هستند.

بە گفته‌ی ایران پور، قالی و گلیم‌های بافته شده از موادی همچون روناس، کمکول، پوست انار، آهک، پوست گردو، برگ مو، جاشیر، سوود و سولفات، بە زینت موزه‌های جهان تبدیل شده‌اند.

این رنگرز زبردست بیجاری درحالی‌که با علاقه‌ی بیساری از صنعت خود می‌پردازد، می‌گوید: اکنون کسی حاضر نیست به این صنعت روی بیاورد این هنر را فرابگیرد و کارگاه‌های سنتی رنگرزی یکی پس از دیگری بسته می‌شوند و غبار فراموشی مواد ساخت رنگ‌ها را فرامی‌گیرد.

/ا.م