تولید سیب‌زمینی در بردرش به ١٦٠ هزار تن رسید

٢٠٠ درصد افزایش یافته است
kurdistan24.net

اربیل (کوردستان٢٤) – تولید سیب‌زمینی در استان دهوک نسبت به سال گشته افزایش چشمگیر داشته و هزاران هکتار به مساحت کشت افزوده شده است.

اکنون فصل برداشت سیب‌زمینی در اقلیم کوردستان است و در بخش بردرش در استان دهوک که پیشتاز تولید سیب‌زمینی است، کار سنگین برداشت دستی سیب‌زمینی در سطح وسیعی آغاز شده است.

به دلیل گرمای سوزان تابستان، کشاورزان پس از غروب آفتاب برداشت را شروع و پس از طلوع آفتاب متوقف می‌کنند.

امسال تولید سیب‌زمینی در بردرش ٢٠٠ درصد افزایش یافته و به ١٦٠ هزار تن رسیده است.

به گفته تحسین محمد، مدیر اداره کشاورزی بردرش، هر ساله در بخش وسیعی از زمین‌های کشاورزی این بخش، سیب‌زمینی کاشته می‌شود، در سال جاری نیز در ٢٠ هزار هکتار زمین، بالغ بر ١٦٠ هزار تن سیب زمینی تولید می‌شود.

وی به کوردستان٢٤ گفت که در سال گذشته در ١١ هزار هکتار زمین کشاورزی بردرش، سیب‌زمینی کاشته شده و این مساحت امسال به ٢٠ هزار هکتار افزایش یافتە و ٢٠٠ درصد افزایش داشته است.

مدیر اداره کشاورزی بردرش، دلیل افزایش میزان تولید سیب‌زمینی را وجود شمار زیادی چاه آب و احداث یک سردخانه در منطقه عنوان کرد.

این در حالی‌ست که وزارت امور خارجه هلند با مشارکت وزارت کشاورزی و منابع آبی کوردستان و بخش خصوصی، اقدام به احداث یک سردخانه بزرگ ویژه نگهداری سیب‌زمینی و کارخانه تولید فرآورده‌های سیب‌زمینی در استان دهوک کرده است که ٨ هزار کشاورز می‌توانند تولیدات خود را در آن نگهداری کنند، اقدامی که کشاورزان را به تلاش بیشتر برای افزایش تولید تشویق کرده است.

ب.ن