آمریکا حملات هوایی ایران به اقلیم کوردستان را به شدت محکوم کرد

" در کنار مقامات اقلیم کوردستان خواهیم ماند"
kurdistan24.net

اربیل (کوردستان٢٤) – ایالات متحده آمریکا، حملات هوایی ایران به اقلیم کوردستان را به شدت محکوم کرد و تاکید نمود که در کنار مقامات اقلیم کوردستان خواهند ماند.

کنسولگری ایالات متحده آمریکا در اقلیم کوردستان، با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، حملات هوایی ایران به اردوگاه‌های احزاب شرق کوردستان در داخل مرزهای اقلیم کوردستان را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه کنسولگری آمریکا آمده است:" ایالات متحده آمریکا... از ایران می‌خواهد که حملات به همسایگان خود و مردم عراق را متوقف کند".

همچنین خاطرنشان کرده که در کنار مقامات دولت عراق در بغداد و اقلیم کوردستان خواهند ماند و "نقض حاکمیت عراق را محکوم می‌کنیم".

پس از اوج گرفتن اعتراضات در ایران، این دومین بار است که سپاه پاسداران آن کشور، اردوگا‌های احزاب شرق کوردستان در داخل مرزهای اقلیم کوردستان را مورد هدف حملات سنگین هوایی قرار می‌دهد.

سپاه پاسداران در ٢٨ سپتامبر، اردوگاه‌های حزب دموکرات کوردستان ایران، حزب کومله و پارت آزاد کوردستان در مناطق کویه، سلیمانیه و اربیل را هدف گرفت و در اثر آن دست‌کم ١٤ نفر جان باخته و نزدیک به ٦٠ نفر دیگر مجروح شدند.

ایران دلیل این حملات را دست داشتن احزاب مخالف کورد در گسترش اعتراضات داخلی آن کشور اعلام کرد، اما هیچ سندی برای اثبات آن ارایه نکرده است.

دولت اقلیم کوردستان و دولت عراق، حملات را نقض حاکمیت عراق دانسته و نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ بهانه‌‌ای برای حملات ایران به اقلیم کوردستان نمی‌بینند.

احزاب مخالف کورد و برخی کارشناسان سیاسی، هدف از حملات هوایی سپاه پاسدارن را "تحریف انظار عمومی از اعتراضات داخلی به خارج از مرزها و تهدیدات فرضی خارجی" دانسته‌اند.

  • بیستر بخوانید:

     آمریکا:با دقت اوضاع را زیر نظر داریم

این در حالی‌ست که روزنامه وال استریت ژورنال، روز سه‌شنبه اول نوامبر، گزارش داد که عربستان سعودی، در مورد حمله "قریب الوقوع" ایران به اهدافی در آن کشور یا اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، به آمریکا هشدار داده است.

در گزارش وال استریت ژورنال، تاکید شده بود که ارتش آمریکا سطح آماده باش خود را افزایش داده و شورای امنیت ملی کاخ سفید، با ابراز نگرانی، آمادگی خود را برای دفاع از منافع ایالات متحده و شرکای منطقه‌ایش، اعلام کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به این روزنامه گفته بود:"ما نگران تهدیدات هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی، با سعودی‌ها در تماس مستمر هستیم و در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه، تردید نخواهیم کرد".

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال، آن را اتهامات بی‌پایه و اساس به جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت:" اینگونه خبرسازی‌های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می‌گیرد".

با اینحال وال استریت ژورنال در گزارش خود تاکید کرده بود که ایالات متحده، هیچ واکنش معناداری به حملات ایران، نشان نداده است، آنهم در حالیکه نیروهای آمریکایی در اقلیم کوردستان مستقر هستند و با نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان، در یک ائتلاف بین‌المللی، علیه تروریست‌های داعش همکاری می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی پیشبینی‌ کرده بود که مقامات ایرانی، به دلیل عدم واکنش ایالات متحده به حملات قبلی، به ادامه حملات تشویق شوند.

بر پایه آمار اعلام شده در حملات هوایی امروز ایران به اردوگا‌ه‌های احزاب مخالف کورد حکومت آن کشور، سه نفر جان باخته و ٧ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

ب.ن