الشمری: ارتش عراق از مراکز شهرها عقب‌نشینی می‌کند

حفظ امنیت شهرها به نیروهای پلیس سپرده می‌‌شود
نیروهای ارتش عراق در مرکز بغداد
نیروهای ارتش عراق در مرکز بغداد

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر کشور عراق، می‌گوید که نیروهای ارتش عراق به خارج از شهرهای این کشور نقل مکان کرده و از این پس حفظ امنیت شهرها، به نیروهای پلیس محلی و پلیس فدرالی سپرده می‌‌شود.

عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق، امروز یکشنبه درباره عقب‌نشینی نیروهای ارتش عراق از سطح برخی از شهرهای این کشور، به گزارشگر کوردستان٢٤ گفت که نیروهای ارتش به خارج از شهرها نقل مکان کرده و از این پس حفظ امنیت شهرها به نیروهای پلیس محلی و پلیس فدرالی سپرده می‌‌شود.

با آغاز جنگ داعش نیروهای ارتش عراق با هدف بیرون راندن شبه‌نظامیان آن سازمان تروریستی از مناطقی که در کنترل داشتند، وارد شهر‌ها شده و در مراکز مناطق شهری از جمله کرکوک، صلاح‌الدین، دیاله، نینوا و بخش‌هایی از بغداد، مستقر شدند.

اکنون که داعش در عراق تضعیف شده، وزارت کشور تصمیم به عقب‌ کشیدن نیروهای ارتش و جایگزین کردن نیروهای پلیس در آن مناطق گرفته است.

این اقدام با هدف پایان دادن به فضای نظامی در سطح شهرها انجام می‌گیرد، به طوریکه از این پس شهروندان با حضور غیر ضروری پایگاه‌ها، ایست بازرسی‌ها و گشت‌های خودروهای سنگین نظامی، مواجه نشوند.

الشمری اظهار داشت که طرح عقب‌نشینی نیروهای ارتش از آغاز سال میلادی جاری اجرایی می‌‌شود و یک کمیته ویژه بر آن نظارت می‌کند.

یک افسر پلیس فدرالی در حین انجام وظیفه در کرکوک
یک افسر پلیس فدرالی در حین انجام وظیفه در کرکوک

وزیر کشور عراق، به مسئله حضور گروه‌های شبه‌نظامی در سطح شهر‌های این کشور اشاره‌ای نکرد، در حالیکه این گروه‌ها در بسیاری از شهر‌ها پایگاه نظامی دارند و آمریکا آن‌ها را به اقدام مسلحانه علیه منافع خود متهم می‌کند.

برخی از این گروه‌های شبه‌نظامی زیر مجموعه حشد الشعبی هستند و برخی دیگر غیرقانونی و وابسته به ایران دانسته می‌شوند.

منطقه سبز بغداد بارها از نقاط مختلف این شهر مورد حملات راکتی قرار گرفته است و این حملات به شبه‌نظامیان غیرقانونی نسبت داده می‌شود.

  • بیشتر بخوانید:

    السودانی: از تبدیل شدن شهرها به پادگان نظامی جلوگیری می‌شود

در برخی مناطق دیگر نیز شبه‌نظامیانی که به عنوان غیرقانونی از آن‌ها یاد می‌شود حضور دارند، از جمله شنگال، که حتی برای خروج آنها، بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال توافق امضا شده است، توافقی که تاکنون اجرایی نشده و دولت اقلیم، بغداد را به سهل‌انگاری در اجرای آن متهم می‌کند.

گروه‌های شبه‌نظامی در برخی شرایط که اوضاع سیاسی را بر خلاف خواسته‌های خود می‌بینند، در سطح شهر‌ها اقدام به مانور نظامی می‌کنند.

اگرچه مقابله با حضور شبه‌نظامیان در شهر‌های عراق به دلیل حمایت قوی خارجی از آن‌ها کاری دشوار به نظر می‌رسد، اما انتظار می‌رود که دولت السودانی، نخست وزیر جدید این کشور گام‌هایی در مسیر آن بردارد.

السودانی برقراری امنیت را از اولویت‌های دولت خود اعلام نموده و اقداماتی اولیه در زمینه آن انجام داده است.

ب.ن