نویسنده‌ی رمان " بار هستی" در سن ۹۴ سالگی درگذشت

کوندرا در پی مخالفت با حمله‌ی شوروی به چکسلواکی از این کشور به فرانسه کوچ کرده بود
میلان کوندرا
میلان کوندرا

اربیل (کوردستان ۲۴)– میلان کوندرا، نویسنده‌ی فرانسوی و چک تبار سرشناس و خالق رمان «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی»، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

کتابخانه‌ی موراویا در جمهوری چک که مجموعه‌ی شخصی میلان کوندرا را نگهداری می‌کند، روز چهارشنبه، ۲۱ تیرماه، اعلام کرد که میلان کوندرا، پس از یک بیماری طولانی، روز سه‌شنبه در پاریس درگذشت.

کوندرا در اول آوریل ۱۹۲۹ در شهر برنو چک متولد شد. او که نویسنده‌ای محبوب در کشور خود محسوب می‌شد، در سال ۱۹۷۵ به دلیل انتقاد از تهاجم شوروی به چکسلواکی و سرکوب بهار پراگ در سال ۱۹۶۸ ناگزیر به مهاجرت به فرانسه شد.

او به خاطر سبکش در نوشتن و به تصویر کشیدن مضامین و شخصیت‌هایی که بین واقعیت پیش پا افتاده‌ی زندگی روزمره و دنیای عالی ایده‌ها شناور بودند، تحسین شده است.

اولین رمان او، به نام «شوخی» در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و او در آن تصویر انتقادی تندی از رژیم کمونیستی چکسلواکی به دست داد.

او به ندرت مصاحبه می‌کرد و معتقد بود نویسندگان باید از طریق آثارشان صحبت کنند.

کوندرا در سال ۱۹۷۶ به روزنامه‌ی فرانسوی لوموند گفت که سیاسی خواندن آثارش به معنای ساده‌سازی بیش‌ازحد و درنتیجه پنهان کردن اهمیت واقعی آنهاست.

در دوران تبعید در فرانسه، به‌دلیل نوشته‌هایش ملیت چکسلواکی او سلب شد، اما پس از ۴۰ سال، تابعیت چک میلان کوندرا به او بازگردانده شد، اما او همچنان ساکن پاریس ماند و به زادگاهش بازنگشت.

علاوه بر «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی»، که معروف‌ترین و محبوب‌ترین رمان اوست، بسیاری از دیگر آثار او، ازجمله شوخی، مهمانی خداحافظی، زندگی جای دیگری است، کتاب خنده و فراموشی، جاودانگی، آهستگی، هویت و جهالت نیز به فارسی ترجمه شده‌اند.

/ا.م