فرمانده‌ی محور۶نیروهای پیشمرگه بر ادامه‌ی روند سازمان‌دهی نیروها تحت نظارت وزارت پیشمرگه تأکید کرد

نیروهای ائتلاف ضد داعش خواهان تسریع روند اتحاد و سازمان‌دهی مجدد نیروهای پیشمرگه‌ی کوردستان هستند
سیروان بارزانی، مسئول محور ٦ نیروهای پیشمرگه‌ی کوردستان
سیروان بارزانی، مسئول محور ٦ نیروهای پیشمرگه‌ی کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- سیروان بارزانی مسئول محور ۶ نیروهای پیشمرگه کوردستان می‌گوید: نیروهای پیشمرگه‌ی کردستان تحت نظارت مستقیم پرزیدنت بارزانی توانستند اسطوره داعش را شکست دهند. نیروهای ائتلاف بە حمایت و کمک نیروهای پیشمرگه ادامه می‌دهند، اما از مشکلات وزارت پیشمرگه نگران هستند.

سیروان بارزانی، مسئول محور۶ نیروهای پیشمرگ در گفتگو با کردستان۲۴، گفت: زمانی که داعش موصل را اشغال کرد، لشکر هشتم ارتش عراق با تمام سلاح‌های پیشرفته‌ای که در اختیار داشت، نتوانست یک ساعت در مقابل داعش مقاومت کند و شکست خورد. سپس داعش شنگال (سنجار) و مناطقی دیگری را اشغال کرد و به مرز اقلیم کردستان حتی در ۲۵ کیلومتری اربیل نزدیک شد.

وی همچنین گفت: صبح (۱۶ مرداد ۱۳۹۳) اولین روز توقف افسانه داعش به دست پیشمرگ های قهرمان بود که با نظارت مستقیم پرزیدنت مسعود بارزانی، پیشمرگه ها توانستند جلوی پیشروی‌های داعش را بگیرند و آن را منهدم کنند.

سیروان بارزانی با بیان اینکه نیروهای پیشمرگه‌ی کردستان از کردستان محافظت کردند و از اشغال آن به‌دست داعش جلوگیری کردند، افزود: مردم مناطق آزاد شده شاهد هستند که چه کسانی داعش را شکست دادند و چه کسانی در میدان جنگ مقاومت کردند و اکنون نام  پیشمرگه نزد همه‌ی جهانیان شهرت دارد.

وی گفت: نیروهای پیشمرگه باید زیر چتر وزارت پیشمرگه متحد شوند و همه‌ی طرف‌ها برای پیشبرد روند اتحاد نیروهای پیشمرگ همکاری و جدیت داشته باشند و اتحاد نیروهای پیشمرگه نباید با رقابت‌های سیاسی قاطی بشود. بزرگ‌ترین خیانت این است که کسی رقابت‌های سیاسی را به وزارت پیشمرگه منتقل کند.»

سیروان بارزانی در باره‌ی کمک‌های ائتلاف جهانی ضد داعش گفت آن‌ها به کمک به پیشمرگان ادامه می‌دهند، اما نگران مشکلات وزارت پیشمرگه هستند. نیروهای ائتلاف آمدهاند ما را متحد کند. ما باید از آنها تشکر کنیم. نباید از پیشرفت این روند جلوگیری شود. روند نیروهای پیشمرگه مراحل خوبی را طی کرده است کە مایه‌ی خوشحالی است، اما در کل برخی مشکلات کوچک باعث کند شدن این روند شده است.

او گفت: "گاهی اوقات برخی‌ها از ترس موقعیت خود می‌خواهند روند را به تعویق بیندازند. واقعاً هیچ بهانه‌ای برای به تأخیر انداختن روند وجود ندارد."

وی گفت: نباید اختلافات شخصی وارد وزارت پیشمرگ شود، باید در داخل وزارت پیشمرگه هم‌صدایی و اتحاد وجود داشته باشد و به دور از مشکلات سیاسی، اجماع و وحدت وجود داشته باشد. ساماندهی در وزارت پیشمرگه مشهود است، اما نه در سطحی که نیروهای ائتلاف خواهان آن هستند.

سیروان بارزانی افزود: باید در وزارت پیشمرگه وحدت بیشتری وجود داشته باشد. بخش بزرگی از روند اتحاد نیروهای پیشمرگ انجام گرفته است، این روند باید هر چه زودتر اجرایی شود و موضوع منافع شخصی از آن حذف شود.