ایران پس از حمله اسرائیل به سفارت خود در سوریه خواستار "واکنش جامعه بین‌المللی" شد

"ایران در مورد مجازات متجاوز تصمیم‌گیری خواهد کرد"
سفارت ایران در دمشق که آماج حمله اسرائیل شد - عکس: خبرگزاری فرانسه
سفارت ایران در دمشق که آماج حمله اسرائیل شد - عکس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤)- حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، امروز دوشنبه ١ آوریل، پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به کشته شدن یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران و شماری دیگر شد، از جامعه جهانی خواست که واکنش نشان دهند.

امیرعبداللهیان، در گفت‌وگوی تلفنی با فیصل مقداد، همتای سوری خود، پیامدهای این اقدام را متوجه اسرائیل دانست و بر لزوم پاسخ جدی جامعه جهانی به آن تاکید کرد.

تلویزیون دولتی ایران، گزارش داد که محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس، بازوی عملیات برون مرزی سپاه پاسداران، در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه کشته شده است.

این مرد ٦٣ ساله بیش از چهار دهه پیش به سپاه پاسداران پیوسته و مناصب بالای مختلفی را بر عهده داشته است.

امیرعبداللهیان، حمله اسرائیل را نقض تمامی تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست.

او گفت:"نتانیاهو به دلیل ناکامی‌های پی در پی در غزه و دست نیافتن به اهداف بلندپروازانه، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است."

اشاره او به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که کشورش تقریبا شش ماه است با شبه‌نظامیان حماس مورد حمایت ایران در نوار غزه، درگیر جنگ است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای جداگانه این حمله را به شدت محکوم کرد و گفت:" ایران حق انجام واکنش را برای خود محفوظ می‌دارد و در مورد نوع واکنش و مجازات متجاوز تصمیم‌گیری خواهد کرد."

پیشتر حسین اکبری، سفیر ایران در دمشق، گفته بود:"ساختمان پنج طبقه کنسولگری، با ٦ موشک مورد حمله جنگنده‌های اف-٣٥ اسرائیل قرار گرفت." او منبع اطلاعات خود را در مورد هواپیما اعلام نکرد.

اکبری، متعهد شد که "پاسخ قاطع" بدهد، زیرا در این حمله "حداقل پنج نفر از جمله سه پرسنل نظامی کشته شدند."

شبانگاه دوشنبه، در میدان فلسطین در مرکز تهران، صدها تظاهرکننده با به اهتزاز درآوردن پرچم‌های ایران و فلسطین، خواستار "انتقام" شدند و شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" سر دادند.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در محل، آنها همچنین پرچم اسرائیل و ایالات متحده را به آتش کشیدند.

ایران، حمله ٧ اکتبر حماس به اسرائیل را "موفقیت آمیز" خواند، اما هرگونه دخالت مستقیم را رد کرد.

گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، لبنان، سوریه و یمن از آن زمان تاکنون، مجموعه‌ای از حملات را به اهداف اسرائیلی و غربی انجام داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن