آمریکا از رویکرد نزدیکی به اتحادیه اروپا علیه چین استقبال می‌کند

"تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند"
همسویی آمریکا و اتحادیه اروپا
همسویی آمریکا و اتحادیه اروپا

اربیل (کوردستان٢٤)- آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه ٥ آوریل، از "همسویی فزاینده" بین بروکسل و واشنگتن در رویکرد آنها نسبت به چین، به ویژه در زمینه ریزتراشه‌ها و فناوری سبز استقبال کرد.

بلینکن، پس از شرکت در نشست اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد تجارت و فناوری، در بلژیک، گفت:"آنچه در سه سال گذشته دیده‌ایم، همسویی فزاینده در رویکردهای ما به این مسائل است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا همسو هستند، وقتی ما در حال کار بر روی هدف مشترک هستیم... تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند."

نشست اتحادیه اروپا و ایالات متحده، مجمعی برای اقتصادهای بزرگ در فراسوی اقیانوس اطلس است، تا اختلافات خود را رفع کنند و زمینه را برای تدوین مواضع مشترک غرب در حوزه تجارت و فناوری، فراهم کنند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده، با هم حدود یک سوم تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌دهند، در حالی که چین حدود ١٦ درصد را تشکیل می‌دهد.

واشنگتن در چندین زمینه موضع تهاجمی‌تری علیه واردات محصولات چینی اتخاذ کرده است. بروکسل همچنان معتقد است که استراتژی محتاطانه‌تری را برای کاهش اتکا به واردات چین دنبال می‌کند.

جانت یلن، رئیس خزانه داری آمریکا، در جریان سفر به چین، هشدار داد که یارانه‌های پکن برای صنعت می‌تواند خطری برای انعطاف پذیری اقتصاد جهانی باشد.

او در مورد «مازاد ظرفیت» چین که شرکت‌های آمریکایی و دیگر کشورها را با کاهش مواجه می‌کند، ابراز نگرانی کرد.

پس از نشست اتحادیه اروپا و ایالات متحده در بلژیک، والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا، بر "نفوذ اقتصادی" همکاری فراآتلانتیکی برای "توسعه زنجیره‌های تامین انعطاف پذیر در حوزه نیمه هادی‌ها" تاکید کرد.

او بدون نام بردن از چین گفت:"بسیار واضح است که در شرایط ژئوپلیتیکی بسیار پیچیده، در واقع بسیار مهم است که اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان متحدان استراتژیک با هم همکاری کنند."

مارگرت وستاگر، کمیسیونر ضدانحصار اتحادیه اروپا، گفت که بروکسل مواضع خود را اتخاذ کرده است و این موضع در دیدار با همتایان آمریکایی ارائه شده است.

او گفت: "من فکر می‌کنم این ما را تقویت می‌کند. این علیه کسی نیست. این واقعا برای همکاری است و فکر می‌کنم ما در واقع به نتیجه رسیده‌ایم."

خبرگزاری فرانسه/ب.ن