نماینده‌ی ایران در سازمان ملل فرانسه، بریتانیا و آمریکا را مسبب وضعیت کنونی خاورمیانه معرفی کرد

امیر سعید ایروانی: پاسخ ما به اسرائیل لازم و مناسب بود
امیر سعید ایروانی، نماینده‌ی ایران در سازمان ملل متحد
امیر سعید ایروانی، نماینده‌ی ایران در سازمان ملل متحد

اربیل (کوردستان۲۴)- سفیر ایران در سازمان ملل روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت: "حمله شب گذشته‌ی تهران مطابق قوانین بین‌المللی در استفاده از حق دفاع از خود در پی حمله روز ۱۳ فروردین ماه به کنسولگری ایران در دمشق بوده است."

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، با انتقاد از فرانسه، بریتانیا و آمریکا درباره‌ی وضعیت جنگ غزه، این کشورها را مسبب وضعیت کنونی دانست .

سفیر ایران گفت، اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران در دمشق قوانین بین‌المللی را نقض کرده و " ایران تا کنون حداکثر خویشتن‌داری را خود نشان داده اما حال زمان پاسخگویی و اقدام از سوی تهران است."

ایروانی با بیان اینکه ایران قصد هیچگونه درگیری با ایالات متحده را در منطقه ندارد گفت: "ما تعهد خود را به صلح با خویشتن‌داری نسبت به مشارکت واشنگتن در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی به سمت اهداف نظامی در اسرائيل از خود نشان دادیم."

سفیر ایران تهدید کرد که اگر ایالات متحده عملیات نظامی علیه ایران، مردم ایران و امنیت و منافع ایران از خود نشان دهد، جمهوری اسلامی "از حق خود برای پاسخگویی"استفاده خواهد کرد.

سفیر و نماینده‌ی دائم ایران در سازمان ملل شب قبل از نشست اضطراری شورای امنیت، در نامه‌ای به این شورا اعلام کرد که درصورتی‌که اسرائیل در پاسخ به حمله‌ی جمهوری اسلامی دست به حمله‌ی نظامی تلافی‌جویانه بزند، ایران پاسخی مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد داد.

امیر سعید ایروانی در نامه‌ی خود تأکید کرده بود که اقدام نظامی در اجرای حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به‌صراحت آمده، اتخاذ شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت تأکید کرد که "خاورمیانه بر لبه‌ی پرتگاه است و خطر واقعی ویرانی ناشی از یک جنگ تمام‌عیار آن را تهدید می‌کند".