رئیس جمهور ایران راهی پاکستان می‌شود

"دو کشور در گذشته یکدیگر را به پناه دادن مخالفان متهم کرده‌اند"
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - عكس: آرشیو
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - عكس: آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤)- وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، فردا دوشنبه ٢٢ آوریل، برای دیدار با آصف علی زرداری، همتای پاکستانی خود به اسلام آباد سفر خواهد کرد،. دو کشور در پی حملات مرگبار فرامرزی در سال جاری، به دنبال بهبود روابط هستند.

وزارت امور خارجه، امروز یکشنبه ٢١ آوریل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که "یک هیئت بلندپایه متشکل از وزیر امور خارجه ... و همچنین یک هیئت تجاری بزرگ"، رئیسی را همراهی می‌کنند.

حملات موشکی در ماه ژانویه، به منطقه مرزی بلوچستان - که بین دو کشور تقسیم شده است - تنش‌های منطقه‌ای را که قبل از ‌جنگ اسرائیل و حماس شعله‌ور شده بود، برانگیخت.

تهران در همان هفته‌ای که عراق و سوریه را هدف قرار داد، حملاتی را علیه یک گروه ضد ایرانی در پاکستان، انجام داد.

پاکستان با حمله به "هدف‌های شبه‌نظامی" در استان سیستان و بلوچستان ایران، پاسخ داد.

هر دو کشور در گذشته یکدیگر را به پناه دادن به شبه‌نظامیان مخالفشان، متهم کرده‌اند.

سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به اسلام آباد، منجر به آن شد که دو طرف متعهد به بهبود روابط شوند.

استان سیستان بلوچستان سال‌هاست که با ناآرامی‌های باندهای قاچاق مواد مخدر و شورشیان اقلیت قومی بلوچ و تندروهای مسلمان درگیر است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، رئیسی همچنین از استان‌های لاهور و کراچی بازدید خواهد کرد.

قرار است دو کشور روابط فی‌مابین را بیشتر تقویت کنند و همکاری‌ها را در بخش‌های "تجارت، اتصالات، انرژی، کشاورزی و ارتباطات مردمی" رونق دهند.

پاکستان روی یک پروژه گازی مشترک با ایران برای حل بحران طولانی مدت انرژی که رشد اقتصادی آن را تضعیف کرده، حساب باز کرده است.

خط لوله ٧.٥ میلیارد دلاری گاز ایران به پاکستان که برای تغذیه نیروگاه‌های پاکستانی در نظر گرفته شده بود، در مارس ٢٠١٣ با هیاهوی زیادی افتتاح شد.

اما این پروژه بلافاصله پس از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، دچار رکود شد.

تهران، سهم خود را از این خط لوله ١٨٠٠ کیلومتری ساخته است که در نهایت میادین گازی پارس جنوبی ایران را به شهر نوابشاه پاکستان در نزدیکی کراچی، متصل می‌کند.

در ماه فوریه، دولت موقت پاکستان، ساخت ٨٠ کیلومتر از خط لوله را تصویب کرد تا از پرداخت میلیاردها دلار جریمه به ایران به دلیل سال‌ها تاخیر، جلوگیری کند.

واشنگتن هشدار داده است که پاکستان ممکن است با تحریم‌های آمریکا مواجه شود و گفته است که از ادامه کار بر خط لوله حمایت نمی‌کند.

ای اف پی/ب.ن