مسرور بارزانی: دولت اقلیم کوردستان محیط مساعد‌ی برای روزنامه‌نگاری و آزادی بیان فراهم کند

کنفرانس روزنامه‌نگاران در سالروز انتشار اولین شماره‌‌ی روزنامه‌ کوردستان در اربیل برگزار می‌شود
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان۲۴)- مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان ضمن حضور در مراسم افتتاحیه‌ی "سومین کنفرانس" روزنامه‌نگاران در اربیل طی سخنانی به اهمیت فعالیت حرفه‌ای اهالی رسانه‌پرداخت و بر حمامیت دولت اقلیم کوردستان از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در کوردستان تأکید کرد.

سومین کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاران در اربیل تحت عنوان " دفاع از زنان روزنامه‌نگار در تبعیض جنسیتی" همزمان  با صد و بیست و ششمین سالگرد روز روزنامه‌نکاری کوردی و بیست‌ وششمین سالگرد تأسیس اتحادیه‌ی رونامه‌نگاران کوردستان به مدت دو روز در اربیل برگزار می‌شود.

نمایندگان نهاد‌های رسانه‌ی از قاره‌‌های آسیا، اروپا و افریقا در پنل‌های این کنفرانس به چالش‌ها و مشکلات فراروی اهالی رسانه، نحوه‌ی صحیح انتقال اخبار و اطلاعات و تأمین سلامتی روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه وضعیت روزنامه‌‌نگاری در اقلیم کوردستان  می‌پردازند.

متن سخنان نخست وزیر اقلیم کوردستان:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

مهمانان گرامی

حضار محترم

خوشحالم که در این نشست خبری در کنار شما هستم. مایلم به‌ویژه به همه‌ی خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ای که از سراسر جهان برای شرکت در این نشست آمده‌اند خوش آمد بگویم. برای شما آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم نتایج و توصیه‌های این نشست در خدمت پیشبرد فعالیت رسانه‌ای باشد.

به مناسبت روز روزنامه‌نگاری کوردی و سالروز تاسیس اتحادیه‌ی روزنامه‌نگاران کوردستان به تمامی روزنامه‌نگاران کوردستانی صمیمانه تبریک می‌گویم و برای آنان آرزوی موفقیت و پیشرفت دارم.

دولت اقلیم کوردستان همواره به نقش مهم روزنامه‌نگاران و حرفه‌روزنامه‌نگاری در انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای و مسئولانه وظایف خود در چارچوب قوانین قابل اجرا، اخلاق روزنامه‌نگاری و استانداردهای بین المللی، به ویژه در زمینه‌ی آگاهی عمومی، شناسایی کاستی‌ها و تخلفات و حمایت از روند اصلاحات احترام گذاشته و قدردانی کرده است. بنابراین خبرنگاران به‌عنوان قوه‌ی چهارم یاور مهم نهادهای دولتی هستند و با هم در جهت پیشرفت جامعه و کشور تلاش می‌کنند.

کار رسانه‌ای در اقلیم کوردستان کاملاً آزاد است و دولت اقلیم کوردستان متعهد است که در چارچوب قانون محیطی مساعد برای روزنامه نگاری و آزادی بیان فراهم کند.

باعث خوشحالی است که اقلیم کوردستان قانون مطبوعات پیشرفته‌ای دارد و در نتیجه روزنامه نگاری و آزادی بیان در اقلیم کوردستان پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

آزادی مطبوعات در کوردستان به حدی رسیده است که دشمنان اقلیم کوردستان مدام در تلاش هستند تا از این آزادی که در منطقه نادر است سوء استفاده کنند تا به اصول دموکراسی و ساختار کوردستان ضربه بزنند.

من از روزنامه نگاران، اتحادیه ها و تشکل های روزنامه نگاری می خواهم که اجازه ندهند این حرفه‌ی مهم به بستری برای سوء استفاده از آزادی مطبوعات و بیان تبدیل شود.

مایلم از کمیته‌ی جنسیت فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران برای انتخاب اربیل برای میزبانی این نشست تشکر کنم. امیدوارم این اقدام فرصتی برای انجام کارها و پروژه های مشترک با اتحادیه‌ی روزنامه‌نگاران کوردستان باشد.

با توجه به موضوع اصلی این نشست که حفاظت از زنان اهل رسانه در برابر تبعیض جنسیتی است، دولت اقلیم کوردستان آمادگی دارد تا با اتحادیه‌ی روزنامه‌نگاران و همه‌ی طرف‌های ذیربط برای رفع تمامی مشکلات و موانع پیش روی زنان خبرنگار هماهنگ و همکاری کند. خشونت و تبعیض که در معرض آن قرار می‌گیرند. در این راستا، دولت هر کاری را که لازم باشد انجام خواهد داد تا تمامی موانع پیش روی زنان اهل رسانه برای انجام دادن حرفه‌ای وظایف‌شان برطرف شود.

در پایان روز روزنامه‌نگاری کوردی و سالروز تاسیس اتحادیه‌ی روزنامه‌نگاران کوردستان را به شما تبریک می‌گویم.