رئیس جمهور ایران در سفری سه روزه در پاکستان به‌سر می‌برد

رئیسی ٨ سند همکاری در پاکستان امضا کرد
ابراهیم رئیسی در پاکستان
ابراهیم رئیسی در پاکستان

اربیل(کوردستان۲۴)- در پی تنش در روابط و حملات نظامی متقابل در ابتدای سال جاری میلادی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠٣،  به منظور تقویت همکاری‌های تجاری و دیپلماتیک بین دو کشور، راهی پاکستان شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به منظور تقویت همکاری های تجاری و دیپلماتیک، روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ به منظور یک دیدار سه روز از پاکستان وار اسلام‌آباد شد.

رئیس جمهوری ایران در چارچوب سفر سه روزه‌ی خود به پاکستان با شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و دیگر مقامات این کشور دیدار کرد.

رسانه‌های ایران گزارش کردند که ابراهیم رئيسی علاوه بر جمعی از بازرگانان و فعالان اقتصادی با محمد شهباز، شریف نخست‌وزیر پاکستان و آصف علی زرداری رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار روسای جمهور دو کشور منتشر شد، آمده است که آنها در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند و متعهد شده‌اند برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

همچنین در این سفر هشت سند همکاری در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، امنیت و کشاورزی با پاکستان به امضا رسیده است.

ابراهیم رئيسی در این سفر روابط ایران و پاکستان را فراتر از همسایگی توصیف کرده و گفت که با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب "برخی بیگانگان" نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

مهمترین توافق بین ایران و پاکستان، قرارداد متوقف شده تامین گاز است که در سال ۲۰۱۰ برای احداث خط لوله از میدان گازی پارس جنوبی ایران به پاکستان امضا شد.

در سال‌های اخیر اختلافاتی بین ایران و پاکستان به ویژه در زمینه مسائل امنیتی در مرزهای دو کشور و همچنین چندوچون ایجاد خط لوله مشترک گاز به وجود آمده است.

به‌رغم نیاز شدید پاکستان به گاز، اسلام آباد به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا هنوز ساخت بخشی از خط لوله در خاک خود را آغاز نکرده است.پیش‌تر، پاکستان اعلام کرد که از ایالات متحده معافیت خواهد گرفت، اما واشنگتن گفت که از این پروژه حمایت نمی‌کند و نسبت به خطرات تحریم‌ها در برخورد با تهران هشدار داد.