ایران حضور نظامی خود در سوریه را کاهش داده است

"پس از حملات پیاپی اسرائیل"
عکس: آرشیو
عکس: آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤)- یک منبع نزدیک به گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران و یک ناظر جنگ، امروز چهارشنبه ٢٤ آوریل گفتند که ایران پس از حملات پیاپی اسرائیل، حضور نظامی خود در سوریه را کاهش داده است.

این منابع گفتند که ایران در طول بیش از یک دهه جنگ داخلی از نیروهای دولتی سوریه حمایت نظامی کرده است، اما یک سری حملات که فرماندهان این کشور را در ماه‌های اخیر هدف قرار داده‌اند، باعث تغییر در حضور نیروهای آن کشور در سوریه شده‌اند.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله گفت:"ایران نیروهای خود را از جنوب سوریه، از جمله استان‌های قنیطره و درعا که در مجاورت بلندی‌های جولان است خارج کرد، اما همچنان در سایر نقاط کشور حضور دارد."

در ماه‌های اخیر شاهد یک سری حملات به اهداف ایرانی در سوریه بوده‌ایم که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده می‌شوند، از جمله حمله اول آوریل که کنسولگری ایران در دمشق را با خاک یکسان کرد و در آن هفت پاسدار، کشته شدند.

این حمله ایران را بر آن داشت تا در تاریخ ١٣ تا ١٤ آوریل اولین حمله مستقیم موشکی و پهپادی را علیه اسرائیل انجام دهد که باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای شد.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله گفت، اما ایران پس از حمله ٢٠ ژانویه که منجر به کشته شدن پنج عضو سپاه پاسداران در دمشق شد، عقب‌نشینی نیروهای خود را آغاز کرده بود.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در انگلیس مستقر است، گفت نیروهای ایرانی از دمشق و جنوب سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند.

وی افزود که نیروهای لبنانی و عراقی مورد حمایت ایران جای آنها را گرفته‌اند.

ایران بارها گفته است که هیچ نیروی رزمی در سوریه ندارد و فقط افسرانی برای ارائه مشاوره و آموزش نظامی به آنجا فرستاده است.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که حدود ٣٠٠٠ پرسنل نظامی ایرانی در سوریه حضور دارند که توسط ده‌ها هزار جنگجوی آموزش دیده توسط ایران از کشورهای لبنان، عراق و افغانستان, پشتیبانی می‌شوند.

رامی عبدالرحمن گفت که بسیاری از مستشاران ایران طی شش ماه گذشته سوریه را ترک کرده‌اند، هرچند برخی در استان حلب در شمال و در استان دیرالزور در شرق، باقی مانده‌اند.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن