وکیل توماج صالحی: موکلم به اعدام محکوم شد

"واشنگتن محکوم کرد"
توماج صالحی، خواننده رپ ایرانی که به اعدام محکوم شد
توماج صالحی، خواننده رپ ایرانی که به اعدام محکوم شد

اربیل (کوردستان٢٤)- وکیل وی و فعالان حقوق بشری، امروز پنجشنبه ٢٥ آوریل اعلام کردند توماج صالحی، خواننده رپ در ایران که با ترانه‌های خود درباره مرگ ژینا/مهسا امینی در سال ۲۰۲۲ و انتقاد از جمهوری اسلامی به شهرت رسید، به اعدام محکوم شده است.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا و قوه قضاییه آن کشور هنوز به طور رسمی خبر را تایید نکرده‌اند. اما این خبر به سرعت مورد انتقاد بین‌المللی از سوی ایالات متحده و کارشناسان سازمان ملل قرار گرفت و به آن به عنوان نشانه‌ای از ادامه سرکوب مخالفان توسط تهران پس از سال‌ها اعتراضات گسترده در کشور، اشاره کردند.

ژینا امینی، دختر ٢٢ ساله کورد، در تاریخ ١٦ سپتامبر ٢٠٢٢ در حالی که به اتهام نقض قوانین حجاب در بازداشت گشت ارشاد بود، جان باخت. اعتراضات به جان باختن او در داخل و خارج از ایران گسترش پیدا کرد.

امیر رئیسیان، وکیل صالحی، امروز به آسوشیتدپرس گفت که حکم اعدام موکلش به او ابلاغ شده است. رئیسیان گفت که قصد دارد درخواست تجدیدنظر کند.

صالحی ابتدا به شش سال حبس محکوم شده بود، اما پس از ارسال مجدد پرونده به دادگاه بدوی از سوی دیوان عالی ایران، به دلیل نقص در حکم اولیه، آزاد شد.

صالحی با قرار وثیقه آزاد شد، اما پس از اینکه در یک پیام ویدئویی گفت پس از دستگیری در اکتبر ٢٠٢٢ شکنجه شده است، مجددا در ماه نوامبر بازداشت شد. رسانه‌های دولتی در آن زمان ویدئویی را منتشر کردند که نشان می‌داد او با چشم بسته و تحت فشار از سخنانش عذرخواهی می‌کرد.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:"این نمونه دیگری از نقض وحشتناک و فراگیر حقوق بشر توسط رژیم ایران است. ما بار دیگر استفاده رژیم ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم را محکوم می‌کنیم."

آسوشیتد پرس/ ب.ن