بلینکن از حماس خواست برای کمک به غزه با آتش‌بس موافقت کند

"هنوز بحث‌ در مورد آن در جریان است"
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا - عکس: خبرگزاری فرانسه
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا - عکس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤)- آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکایی، از حماس خواسته است که طرح آتش‌بس غزه را بپذیرد.

این در حالی است که اسرائیل هشدار داده ارتش آن کشور پس از هر آتش‌بس به جنگ با گروه شبه‌نظامی فلسطینی ادامه می‌دهد.

میانجی‌ها یک توافق آتش‌بس را پیشنهاد کرده‌اند که جنگ را به مدت ٤٠ روز متوقف می‌کند و در نتیجه آن ده‌ها گروگان با بسیاری دیگر از اسرای فلسطینی مبادله می‌شوند.

حماس گفته است که "در مدت زمان کوتاهی" به این پیشنهاد پاسخ خواهد داد.

بلینکن، روز چهارشنبه ١ مه در جریان سفر به خاورمیانه، گفت:"حماس باید پاسخ مثبت بدهد و باید این کار را انجام دهد."

وی افزود:"اگر حماس واقعا مدعی است که به فکر مردم فلسطین است و می‌خواهد که رنج آنها را کاهش دهد، باید این توافق را انجام دهد."

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس، اواخر روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که موضع حماس در مورد پیشنهاد آتش‌بس در حال حاضر "منفی" است، اما هنوز بحث‌ در مورد آن در جریان است.

سهیل الهندی، از دیگر مقامات ارشد حماس، به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف آن گروه "پایان دادن به این جنگ" است. هدفی که با موضع اعلام شده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تضاد است.

به رغم نگرانی‌های عمده درباره سرنوشت حدود ١.٥ میلیون غیرنظامی که در غزه پناه گرفته‌اند، نتانیاهو متعهد شده است که نیروهای زمینی اسرائیل را به شهر رفح در جنوب غزه روانه کند.

نتانیاهو این هفته گفت:"ما وارد رفح می‌شویم و گردان‌های حماس را با توافق یا بدون توافق در آنجا از بین می‌بریم."

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که حمله اسرائیل به رفح "تشدید غیرقابل تحمل تنشی خواهد بود که هزاران غیرنظامی دیگر را با مرگ روبرو می‌کند و صدها هزار نفر دیگر را مجبور به فرار می‌کند."

این در حالی است که جنگ غزه خشم جهانی را برانگیخته و تظاهرات طرفداران فلسطین در محوطه دانشگاه‌های آمریکا را در پی داشته است.

پنتاگون روز چهارشنبه گفت، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که هرگونه عملیات رفح باید "شامل یک طرح معتبر برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی و حفظ جریان کمک‌های بشردوستانه باشد."

ای اف پی/ب.ن