برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ایران

"خامنه‌ای از مردم خواست رای بدهند"
علی خامنه ای، رهبر ایران در حال رای دادن، تهران ١٠ مه ٢٠٢٤ - عکس:AP
علی خامنه ای، رهبر ایران در حال رای دادن، تهران ١٠ مه ٢٠٢٤ - عکس:AP

اربیل (کوردستان٢٤)- پس از پیروزی اصولگرایان در دور اول انتخابات ماه مارس، مردم ایران امروز جمعه ١٠ مه در دور دوم انتخابات برای تعیین تکلیف کرسی‌های باقی مانده در مجلس آن کشور، رای دادند.

مردم در ٢٢ حوزه انتخابیه در سراسر کشور، ٤٥ نماینده را از میان ٩٠ نامزد انتخاب می‌کنند که ١٥ نفر از آنها میانەرو محسوب می‌شوند.

در تهرانِ پایتخت، ١٦ نماینده از بین ٣٢ نامزد که همگی اصولگرا هستند انتخاب می‌شوند. انتظار می‌رود نتایج نهایی در روز دوشنبه اعلام شود، اگرچه احتمالا شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه کوچکتر، قبل از آن انجام می‌شود.

مجلس ایران در اداره کشور نقش ثانویه دارد و علی خامنه‌ایِ رهبر، در همه امور مهم کشور حرف آخر را می‌زند.

امروز بلافاصله پس از باز شدن مراکز رای گیری، تلویزیون دولتی خامنه‌ای را نشان داد. او از مردم خواست تا رای دهند و گفت که دور دوم انتخابات به اندازه دور اول انتخابات مهم است.

در انتخابات مارس، اصولگرایان ٢٠٠ کرسی از ٢٤٥ کرسی را به دست آوردند و نامزدهای میانه‌رو ٤٥ کرسی دیگر را به دست آوردند. در مجموع ٢٥ میلیون رای به صندوق ریخته شد و کمتر از ٤١ درصد شرکت کردند که کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس ایران است.

جریان اصلاح طلب که خواستار تغییر در دولت است، به طور کلی از شرکت در انتخابات منع شد. حضور جریان‌هایی که خواهان اصلاحات بنیادی یا کنار گذاشتن نظام دینی ایران هستند نیز ممنوع است.

آسوشیتد پرس/ب.ن