ستاد کل نیروهای مسلح ایران نقش پهپاد ترکیه در یافتن بالگَرد رئیسی را تکذیب کرد

خبرگزاری آناتولی پس از پایان عملیات پهپاد ترکی ویدئویی از عملیات این پهپاد منتشر کرد
َآناتولی مسیر رفت و بازگشت پهپاد بیرکتار به محل سقوط هواپیمانی حامل رئیس جمهوری ایران را منتشر کردە است
َآناتولی مسیر رفت و بازگشت پهپاد بیرکتار به محل سقوط هواپیمانی حامل رئیس جمهوری ایران را منتشر کردە است

ستاد کل نیروهای مسلح ایران نقش پهپاد آکینجی ترکیه در یافتن بالگَرد حامل ابراهیم رئیسی و دیگر قربانیان سقوط را تکذیب کرده است.

ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با توجه به نیاز، از پیشنهاد کمک ترکیه استقبال شد، اما «با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به کشور ترکیه بازگشت.»

در این اطلاعیه آمده است که امدادگران زمینی و پهپادهای ایرانی مجهز به رادار سار محل دقیق سقوط ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌ها را شناسایی کردند.

پپیش‌تررجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود: «آکینجی پس از انجام موفقیت‌آمیز وظیفه به کشورمان بازگشت. می‌دانیم که صنایع دفاعی ما مکرراً مورد هدف محافل خاصی در کشورمان قرار می‌گیرد. من از طرف کشورم و ملتم از شرکت‌های دفاعی خود که فداکارانه کار می‌کنند تشکر می‌کنم.»

از سوی دیگر سلجوق بایراکتار، رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت "بایکار" ترکیه در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت که پهپاد آکینجی مأموریت یافتن لاشه‌ی بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران را با پرواز در ارتفاع پایین در درون دره‌ها و شرایط ویژه انجام داده است.

بایراکتار ضمن ابراز تسلیت گفت: «نیروهای مسلح ترکیه یک عملیات امداد و شناسایی ویژه را اجرا کردند و شاید هم پهپاد آکینجی تنها پهپاد موجود در جهان است که امکان اجرای چنین عملیاتی در شرایط مذکور را دارد.»

بایراکتار در توضیح جزئیات عملیات پهپادهای ترکیه‌ای همچنین گفت به دلیل دور بودن محل پرواز، برای اجرای عملیات از ماهواره‌های "تُرکست" نیز استفاده شده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایخودد گفت که ابتدا یک فروند پهپاد آکینجی مسلح که در حال اجرای ماموریت دیگری بود به سمت ایران پرواز کرد، اما با عدم موافقت طرف ایرانی یک پهپاد غیرمسلح دیگر به ایران اعزام شد.

به گفته سلجوق بایراکتار پهپادهای آکینجی موجود در آذربایجان نیز آماده‌ی اعزام بودند.