سخنگوی سپاه: یک ناوچه جنگی نفت‌کش بریتانیا را همراهی می‌کرد

دیلی تلگراف: تحریم‌های بریتانیا ممکن است اقداماتی مانند مسدود کردن منابع و دسترسی‌های مالی مقام‌های جمهوری اسلامی را در بر گیرند
kurdistan24.net

 اربیل (کردستان۲۴)- رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز شنبه مدعی شد که نفت‌کش "استنا ایمپرو" را یک ناوچه جنگی بریتانیایی همراهی می‌کرده و این نفت‌کش پس از بی‌توجهی به هشدارها" توقیف شد.

رمضان شریف مدعی شده است که به‌رغم "مقاومت" این نفت‌کش، "دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان"، و "به پرواز درآوردن دو فروند بالگرد" نیروهای سپاه این نفت‌کش را توقیف کردند.

در ویدئوهایی که تاکنون سپاه پاسداران از این نفت‌کش منتشر کرده، اثری از ناوچه یا هر کشتی دیگر همراه این نفت‌کش دیده نمی‌شود.

سپاه پاسداران که روز جمعه سه ویدئوی کوتاه دو دقیقه‌ای از نفت‌کش استنا ایمپرو در سواحل ایران منتشر کرده بود، روز شنبه نیز ویدئویی از «لحظه توقیف» این نفت‌کش انتشار داد.

در ویدئوی دو دقیقه‌ای جدید که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده، به‌جز قایق‌هایی که در اطراف نفت‌کش دیده می‌شوند، چند نیروی سپاه از هلی‌کوپتری بر روی عرشه نفت‌کش پیاده می‌شوند. 

 وزیر خارجه بریتانیا با متهم کردن جمهوری اسلامی به تنش‌زایی در منطقه، به تهران هشدار داده است که پاسخ لندن «حساب‌شده و قدرتمند» خواهد بود.

آلمان و فرانسه نیز توقیف نفت‌کش استنا ایمپرو را اقدامی «توجیه‌ناپذیر» و "خطرناک" خوانده‌اند.

از سویی دیگر، روزنامه "دیلی تلگراف" گزارش کرده است کە دولت بریتانیا، در پی توقیف نفت‌کش حامل پرچم آن کشور توسط ایران، قصد دارد دست به اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی بزند.

به گزارش دیلی تلگراف، وزیران کابینه آن کشور طرح‌هایی را برای تحریم حکومت ایران ارائه کرده‌اند و انتظار می‌رود جرمی هانت، وزیر خارجه، روز یک مجموعه‌ای از اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی را به‌طور رسمی اعلام کند.

به گفتە این روزنامه بریتانیایی، تحریم‌های احتمالی، ممکن است اقداماتی مانند مسدود کردن منابع و دسترسی‌های مالی مقام‌های جمهوری اسلامی را در بر گیرند.

این روزنامه افزوده لندن احتمالاً از اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز بخواهد تا تحریم‌هایی را که در پی توافق اتمی با تهران در سال ۱۳۹۴ برداشته‌شده بودند، دوباره اعمال کنند.

/ا.م