پیام نچیروان بارزانی به مناسبت ۵۰ سالگی اتحادیه‌ی نویسندگان کرد

اتحادیه‌ی نویسندگان کرد در ماه مارس ١٩٧٠میلادی تأسیس گردید

اربیل (کردستان۲۴)- نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان در پیامی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس اتحادیه‌ی نویسندگان کرد تصریح کرد که " اتحادیه‌ی نویسندگان کرد در پنجاه سال گذشته ضمن خدمت به فرهنگ و ادبیات، در میدان مقاومت نیز موضعی میهن‌پرستانه و ملی اتخاذ کرده و نمونه‌ای برای رویارویی با ستم و سرکوب رژیم‌های تحمیلی بوده است. 

در پیام رییس اقلیم کردستان آمده است:" این یادبود تجلیل از نیم‌قرن مبارزه‌ی تشکیلاتی گرانقدر و صاحب موضع، تجلیل از قلم و اندیشه و آثار و بخشندگی کاروان پنجاه ساله‌ی نویسندگان کرد است که همیشه در سنگر ملت، یکی از سنگرهای مقاومت نهضت رهایی‌بخش ملت کردستان بوده و چنین باقی خواهند ماند.

رییس اقلیم کردستان در این پیام گفته است: " اتحادیه‌ی نویسندگان کرد پنجاه سال پیش یکی از دستاوردهای مبارزاتی " ایلول" و توافق‌نامه‌ی ماه مارس است که در سال ۱۹۷۰ تأسیس گردید." تأسیس این تشکیلات و "انجمن علوم کرد" نشان می‌دهد که مبارزات کردستان تنها با رویکرد داستاوردهای سیادی برپا نشده بود، بلکه خدمت به فرهنگ، زبان ادبیات و ابداع به اندازه‌ی احقاق حقوق سیاسی ارزشمند بود.  اتحادیه‌ی نویسندگان کرد در پنجاهمین عمر خویش ضمن خدمت بە ادبیات و فرهنگ، در میدان دفاع و موضع‌گیری میهن‌پرستانه و ملی نیز نمونه‌ی مقاومت و مبارزه علیه ستم و سرکوبگری رژیم‌های مستبد بوده است."

نچیروان بارزانی، در ادامه‌ی این پیام می‌گوید: " باور قطعی ما این است که کلام خوب، اندیشه‌ی خوب و انسان خوب زاده‌ی زیستگاهی آزاد هستند، و در گذشته و حال همه‌ی تلاش ما برای ایجاد چنین زیستگاهی بوده است. چون زیستگاه آزاد نوشتن و ابداع، زیستگاهی است که در آن بتوان آزادانه اندیشه و اعلام مواضع، ارزشمند باشد و زندگی و حسن مورد احترام باشد. انتظار ما از نویسندگانمان در داخل ایفای نقش مؤثر در تحکیم اساس گذشت و همزیستی و یکسانی و دوستی با محیط زیست و جامعه و میهن است.  نویسندگان و ادبا پل ارتباطی روابط میان ملت‌های خویش و جهانیان هستند. حضور هر نویسنده‌ی کرد در کاتبخانه‌های جهان، حضور هولیت و تاریخی ملتی است، بنابراین تلاش نویسندگانمان برای گذر از مرزهای کردستان و ترجمه‌ی آثارشان به زبان‌های زنده‌ی دنیا  و نقش آثار کردستانیان در دنیای ابداع بسیار مهم است."

رییس اقلیم کردستان در این پیام گفته است: در این یادبود شکوهمند برای روح پاک شهیدان نویسند‌ه‌ا‌ی  در سنگرهای مبارزاتی و زندان‌های تاریک روح پاک خویش را بە خاک، ملت و سخن بخشیدند درود می‌فرستیم و سلام و درود بە خانواده‌ی سرافراز آنان. درود بە روح پاک همه‌ی نویسندگانی کە زندگی خویش را برای خدمت بە توسعه و پیشرفت ملت کردستان وقف کردند. این یادبود بر همە‌ی نویسندگان و ادیبان کردستان مبارک باد. تداوم و پیروزی شما راخواستارم و همیشە شاد و سرافراز باشید.

/ا.م