وزیر دفاع آمریکا: طالبان و دولت افغانستان بە توافق صلح پایبند نبوده‌اند

توافق صلح افغانستان پس از برگزاری نشست‌هایی طولانی میان نمایندگان طالبان و دولت آمریکا پشت درهای بسته حاصل شد

اربیل (کردستان۲۴)- مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات‌متحده‌ی آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت هشدار داد که عدم پایبندی طالبان و دولت افغانستان به توافق صلح امضاشده در ماه فوریه، این توافق شکننده‌ی سیاسی را با بن‌بست مواجه کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد کە اسپر با اشاره به افزایش خشونت‌های طالبان در یک ماه گذشته در افغانستان گفت که طالبان به تعهدات خود در چهارچوب این توافق عمل نکرده و معتقد است دولت افغانستان نیز به تعهداتش پایبند نبوده است.

او تأکید کرد که تنها راه حل‌وفصل تنش‌ها این است که هم دولت افغانستان و هم طالبان "در کنار یکدیگر برای پیشرفت مفاد این توافق اقدام کنند."

بنا بر گزارش‌ها، طالبان تنها در ۴۵ روز گذشته بیش از ۴۵۰۰ حمله در سراسر خاک افغانستان انجام داده است؛ بااین‌وجود ایالات‌متحده آمریکا همچنان به تخلیه‌ی مرحله‌به‌مرحله‌ی نیروهای خود از خاک این کشور بر اساس این توافق ادامه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که شمار تخلیه‌ی نیروهای آمریکایی از این کشور تا تابستان به حدود ۸ هزار و ۶۰۰ نفر برسد.

توافق صلح افغانستان پس از برگزاری نشست‌هایی طولانی میان نمایندگان طالبان و دولت آمریکا پشت درهای بسته حاصل شد و سرانجام در ماه فوریه به امضای طرفین رسید.

/ا.م