وزیر کشور ایران کشتەشدن بیش از ۲۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸را تأیید کرد

رحمانی فضلی: ۸۰ درصد کشته‌شدگان با سلاح‌های سازمانی جان‌باخته‌اند

اربیل (کردستان۲۴)- عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، شامگاه شنبه ۱۰ خرداد برای نخستین بار اذعان کرده است که ۸۰ درصد از کسانی که در اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ کشته شدند، با سلاح‌های سازمانی جان باخته‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با "برنامه‌ی نگاه یک" در مورد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ گفت: "حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود"

وزیر کشور ایران  برای نخستین بار به‌طور تلویحی گفت بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ کشته شدند و ۸۰ درصد آنها با سلاح‌های سازمانی جان‌باخته‌اند.

آمار اعلام‌شده توسط عبدالرضا رحمانی فضلی با تعداد کشته‌شدگان که توسط نهادهای بین‌المللی و مدافع حقوق بشر اعلام‌شده تفاوت دارد.

سازمان عفو بین‌الملل یک هفته پیش جزئیات آمار کشته‌شدگان را اعلام کرد و گفت، دست‌کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ در ۳۷ شهر و هشت استان ایران کشته شدند. این سازمان می‌گوید، تعداد واقعی کشته‌شدگان آبان ۹۸ احتمالاً بسیار بیشتر از این تعداد بوده است.

اعتراضات آبان پارسال در پی اعلام تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش ۲۰۰ درصدی بهای بنزین در بسیاری از شهرهای ایران روی داد، اما با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد

/ا.م