پرزیدنت بارزانی: ژینوساید شنگال زخمی عمیق بر پیکر مردم کُردستان است

"ایزدی‌ها از زندگی و آینده خود اطمینان ندارند"

اربیل(کُردستان٢٤)- پرزیدنت بارزانی، در پیامی به مناسبت ششمین سالیاد ژینوساید شنگال از سوی گروه داعش، آن را زخمی عمیق بر پیکر مردم کُردستان خواند و تاکید کرد که تا کنون ایزدی‌های منطقه شنگال از زندگی و آینده خود اطمینان ندارند.

متن پیام پرزیدنت بارزانی در ششمین سالیاد فاجعه ژینوساید شنگال:

به نام خداوند متعال و مهربان

امروز شش سال از فاجعه جنایت ژینوساید شنگال می‌گذرد. فاجعه‌ای که در آن تروریست‌های داعش به شکلی وحشیانه علیه خواهران و برادران ایزدی ما مرتکب جنایت شدند. آن جنایت زخمی عمیق بر پیکر مردم کُردستان است و هرگز فراموش نخواهد شد. در این فاجعه ایزدی‌ها به خاطر کُرد بودن و دین و عقایدشان مورد یورش نفرت و جهالت و بی‌وجدانی تروریست‌ها قرار گرفتند. آنچه جنایتکاران داعش علیه خواهران و برادران ایزدی ما انجام دادند، ادامه سلسله فجایع و جنایت‌هایی است که در طول تاریخ علیه مردم کُردستان انجام شده‌اند.

در این مناسبت جانگداز یاد عالی شهدا و قربانیان شنگال را گرامی می‌داریم. همزمان یاد پیشمرگان دلیری را گرامی می‌داریم که با خون خود شنگال و کوهستان شنگال را از دست تروریست‌ها آزاد کردند و جوانمردانه انتقام آن فاجعه جانگداز را از تروریستان گرفتند.

لازم می‌دانم بار دیگر تاکید کنم که با تمام توان خود از خواست خواهران و برادران ایزدی برای بازگشت سربلندانه به خانه و کاشانه خود حمایت می‌کنم، به نحوی که یک زندگی آرام، آسوده و دور از ستم و بهره‌کشی داشته باشند و امورات خود را در مناطق خود مدیریت کنند. بسیار مایه تاسف است که منطقه شنگال نیز پس از حوادث شانزده اکتبر تحت تاثیر توطئه دشمنان مردم کُردستان قرار گرفت. در آن زمان به منظور جلوگیری از فاجعه‌ای دیگر و خونریزی میان ایزدی‌ها، توافق شد که کنترل شنگال در دست ایزدی‌ها باشد و ایزدی‌ها خود شنگال و مناطق‌شان را مدیریت کنند، اما تا کنون نیز دولت عراق به آن توافق پایبند نبوده و شنگال به دست دیگران افتاده است. به همین دلیل تا کنون ایزدی‌های منطقه شنگال از زندگی و آینده خود اطمینان ندارند و به مناطق خود باز نگشته‌اند و کماکان در شرایط آوارگی و زندگی در اردوگاه مانده‌اند که این واقعا ستم بزرگی است.

به همین دلیل لازم است این شرایط غیر طبیعی شنگال پایان یابد و شنگال به دست صاحبان اصلی خود بازگردد. لازم است چنان راهکاری اتخاذ گردد که بار دیگر فاجعه و ظلم و جنایت علیه ایزدی‌ها و اقلیت‌های دیگر تکرار نشوند.

در سالیاد فاجعه ژینوساید شنگال قلبا با خواهران و برادران ایزدی هستم و با بستگان قربانیان آن فاجعه تکان دهنده ابراز همدردی می‌کنم. هزاران درود بر روح پاک شهدای شنگال و همه شهدای راه آزادی کُردستان.

مسعود بارزانی

١٣ مرداد ١٣٩٩

 

ب.ن