آمریکا در تنش‌های میان قبرس و آنکارا از قبرس حمایت می‌کند

ترکیە حضور اکتشافی در مرزهای قبرس و یونان را افزایش داده است

اربیل(کُردستان۲۴)- در پی افزایش تنش‌ها بر سر منابع هیدروکربنی در شرق دریای مدیترانه، یک مقام وزارت امور خارجه‌ی آمریکا یکشنبه ۲۶ مرداد در برابر آنکارا از قبرس اعلام حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها دیوید هیل معاون امور سیاسی وزارت خارجه‌ی آمریکا یکشنبه اعلام کرد کشورش درصدد همکاری نزدیک درزمینه‌ی اکتشاف منابع گازی دارای «اهمیت راهبُردی» در شرق دریای مدیترانه است و در این زمینه از حق قبرس در بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی کشف‌شده در آب‌هایش حمایت می‌کند.

بنا به بیانیه‌ی صادره از سفارت آمریکا در قبرس، دیوید هیل همچنین گفت که توسعه منابع هیدروکربنی با هدف «فراهم کردن امنیت پایدار انرژی و شکوفایی اقتصادی در تمامی مناطق دریای مدیترانه» انجام می‌شود.

این بیانیه پس از دیدار دیوید هیل معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا با نیکوس کریستودولیدس وزیر خارجه قبرس و گفتگوی دو طرف درباره «اهمیت راهبردی فزاینده» شرق دریای مدیترانه و علاوه بر آن تحولات اخیر در منطقه و ازجمله آن انفجار ویرانگر ۴ اوت در بیروت پایتخت لبنان، صادرشده است.

سفر کوتاه معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا به قبرس همزمان با آن انجام شد که شرق دریای مدیترانه شاهد تنش‌های نظامی فزاینده‌ای درباره حفاری‌های ترکیه برای اکتشاف گاز در آب‌هایی است که یونان و قبرس - دو عضو اتحادیه اروپا- می‌گویند دارای حقوق اقتصادی ویژه‌ای در آن هستند.

ترکیه که پیش‌تر دو کشتی حفاری را به سواحل مقابل جزیره کرت و قبرس اعزام کرده بود یکشنبه ۱۶ اوت نیز معلوم شد که در ادامه تنش‌ها کشتی دیگری را به‌منظور انجام عملیات اکتشاف منابع هیدروکربنی به مدت یک ماه به مقابل سواحل جنوبی غربی قبرس خواهد فرستاد.

نیروی دریایی ترکیه نیز در یادداشتی که شامگاه شنبه ۱۵ اوت انتشار داد، گفته است «کشتی حفاری گاز یافوز که از چندین ماه پیش در نزدیکی سواحل قبرس حضور دارد، از ۱۸ اوت تا ۱۵ سپتامبر آینده به فعالیت‌های خود در جنوب غرب قبرس خواهد پرداخت.»

از سویی در بیانیه سفارت آمریکا آمده که دیوید هیل «بر حمایت مجدد آمریکا از حق جمهوری قبرس در بهره‌برداری از منابع طبیعی‌اش و از آن جمله منابع هیدروکربنی موجود در آب‌های سرزمینی و منطقه ویژه اقتصادی‌اش تأکید کرده است».

در همین راستا و به دنبال تنش‌های نظامی میان کشتی‌های یونانی و ترکیه و تهدیدهای متقابل آنها علیه یکدیگر در آب‌های منطقه، وزرای خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا روز جمعه۲۴ مرداد، با یونان و قبرس ابراز «همبستگی کامل» کرده و از ترکیه خواستند تنش‌ها را متوقف کند.

/ا.م