آلان کردی ۵ سال پیش در دریای مدیترانه غرق شد

پدر آلان کردی پیش‌تر از کشور کانادا تقاضای پناهندگی کرده بود

اربیل (کُردستان۲۴)- پنج سال پیش دوم سپتامبر ۲۰۱۵ انتشار تصویر تکان‌دهنده‌ی آلان کردی، کودک سه ساله‌ی پناهجوی کرد که در آب‌های مدیترانه غرق شد، جهان را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد.

به گزارش دویچه‌وله، بوندِگارد، یکی از مسئولین "صندوق نجات کودکان" با یادآوری تصویر تکان‌دهنده‌ی آلان کردی از سران کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا انتقاد می‌کند و می‌گوید پس از انتشار تصویر جسد این کودک رهبران اروپا گفتند که چنین رویدادی هرگز نباید تکرار شود.

اما بر اساس گزارش صندوق نجات کودکان در یک سال گذشته حدود ۱۰ هزار کودک در جزایر یونان به سر برده‌اند و هزاران تن از این کودکان در بی‌پناهی رهاشده‌اند، زیرا اروپا نمی‌خواهد به آنان رسیدگی کند.

آلان در سال ۲۰۱۳ در دوران جنگ داخلی سوریه به دنیا آمد. او و خانواده‌اش اهل کوبانی بودند. آلان سه ساله با برادر پنج ساله و با پدر و مادرش از سوریه جنگ‌زده رهسپار جزیره کُرس در یونان بود. در این سفر آلان به همراه برادر ۵ ساله‌اش (گالیپ) و مادرش غرق شدند؛ و تنها پدر خانواده زنده ماند. پدر آلان برای خانواده‌اش از کشور کانادا درخواست پناهندگی کرده بود. خواهرش از بیست سال پیش در ونکوور زندگی می‌کرد. اما درخواست خانواده آلان ماه ژوئن رد شد.

تیما کردی، عمه‌ی آلان کردی در شهر برلین  سالروز غرق شدن برادزاده‌اش را گرامی داشت.
تیما کردی، عمه‌ی آلان کردی در شهر برلین سالروز غرق شدن برادزاده‌اش را گرامی داشت.

/ا.م