انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا آغاز شد

انتخابات تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت و قابل تمدید است

K24 - اربیل

ساعت 8 صبح امروز 29 اردیبهشت 1396 دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد  56 میلیون و 410 هزار و 236 نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 هزار نفر رأی اولی هستند.

63 هزار و 429 شعبه برای اخذ رأی هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در نظر گرفته شده است که در هر یک از شعب حداقل 2 صندوق  اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا پیش‌بینی شده است.

یک میلیون و 150 هزار عوامل اجرایی و دست‌اندرکاران برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هستند.

طبق ماده 20 قانون انتخابات ریاست جمهوری اخذ رأی در داخل و خارج از کشور و در یک روز به مدت 10 ساعت انجام می‌گیرد و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت و در صورت ضرورت قابل تمدید است.

انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران در 102 کشور و 132 نمایندگی ایران در خارج از کشور برگزار می شود.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین ساعت رای گیری در حسینیۀ امام خمینی رای خود را به صندوق انداخت و از مردم خواست "هر چه بیشتر شرکت کنند و هر چه زودتر پای صندوق ها بیایند".

 او گفت "کار نیک را باید در اول وقت آن انجام داد و تاخیر نباید انداخت".

حسن روحانی رئیس جمهور ایران  صبح جمعه در حسینیه ارشاد رای خود را برای انتخاب دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق انداخت.

وی پس از رای دادن در جمع خبرنگاران اظهارکرد: "امروز روز بسیار مبارکی برای مردم ایران است، مردم در واقع حق تعیین سرنوشت کشور را دارند و با حضور خود سرنوشت کشور را خودشان تعیین می کنند".

تحریم انتخابات

از طرف دیگر شماری از چهره‌ها و گروههای اپوزسیون بویژه احزاب کردی انتخابات ایران را تحریم کرده‌اند.

شش حزب سیاسی روژهلات روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه  با انتشار بیانیه ای مشترک انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا را تحریم کردند.

حزب کومله کردستان ایران و حزب دمکرات کردستان ایران روز 25 اردیبهشت ماه در بیانیەای مشترک بر نقض بنیادهای انتخابات آزاد در ایران طی ٣٩ سال گذشته تأکید کردند.

شماری از نمایندگان پارلمان اروپا نیز در بیانیه‌ای گفته‌اند "انتخابات در ایران آزاد و منصفانه نیست... و شورای نگهبان که نهادی غیرانتخابی است و اعضای آن را آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تعیین کرده، اکثریت نامزدها را رد صلاحیت کرده است".

در انتخابات جاری 39 هزار و 500 نفر برای عضویت در شوراهای شهر و روستا برگزیده می‌شوند.

شورای شهر تهران با 21 عضو و شورای شهر مشهد با 15 عضو، بیشترین تعداد کرسی ها را در اختیار دارند. حدود 37 هزار شورای روستا نیز تک نفره هستند.

انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های اصفهان، بندر لنگه و بستک و پارسیان، اهر و هریس، مراغه و عجب شیر برگزار می‌شود.