معترضان عراقی با تجمع در میدان تحریر بغداد با اعلام کاهش ارزش دینار در برابر دلار مخالفت کردند

حدود ۹۰ درصد از بودجه‌ی دولت عراق از محل صادرات نفت تأمین می‌شود
دینار و دلار
دینار و دلار

اربیل (کُردستان ۲۴)- صدها نفر از مردم در شهرهای مختلف عراق روز دوشنبه اول دی ۱۳۹۹، با برگزاری تظاهرات، به کاهش ارزش پول ملی کشور اعتراض کردند.

کاهش پول ملی عراق در شرایطی که آن کشور با پیامدهای اقتصادی شدید بحران کرونا روبرو است، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

بانک مرکزی عراق روز یکشنبه ارزش دینار عراقی در برابر دلار آمریکا را حدود ۲۰ درصد کاهش داد و درنتیجه نرخ رسمی آن به هزار و ۴۶۰ دینار در برابر یک دلار کاهش یافت.

چند صد نفر با تجمع در میدان تحریر در مرکز بغداد، خواستار تغییر این تصمیم توسط دولت شدند. روی یکی از پلاکاردهایی که معترضان در دست گرفته بودند نوشته‌شده بود «قبل از ارزش دینار حکومت باید سقوط کند.»

میدان تحریر شهر بغداد از حدود یک سال پیش محل تجمع دائمی معترضان به فساد دولتی بود؛ ولی در ماه اکتبر ارتش عراق در یک عملیات گسترده معترضان را از این میدان بیرون کرد.

حدود ۹۰ درصد از بودجه‌ی دولت عراق از محل صادرات نفت تأمین می‌شود. کاهش بهای نفت در بازار جهانی و پیامدهای بحران کرونا به اقتصاد این کشور لطمه شدیدی زده است.

مصطفی غالب مخیف، سرپرست بانک مرکزی عراق روز یکشنبه ۳۰ آذرماه گفت که بانک مرکزی با کاهش ارزش دینار مشروط به انجام اصلاحات توسط وزارت اقتصاد موافقت کرده است.

علی علاوی، وزیر دارایی عراق نیز به خبرنگاران گفته است که اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت و هزینه‌هایشان تعدیل نمی‌شد، ظرف شش یا هفت ماه ذخایرشان تمام می‌شد.

پیش‌نویس بودجه‌ی ۲۰۲۱ عراق شامل برنامه‌هایی برای اخذ مالیات بردرآمد، کاهش تعرفه‌های قبض‌های برق و راه‌های دیگر برای کاهش هزینه‌ها به‌علاوه کاهش ارزش دینار است.

برپایەی پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حجم اقتصاد عراق در سال جاری میلادی حدود ۱۱ درصد کاهش‌یافته و حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

/ا.م