آلمان برای بازید از پایگاە اینجرلیک دو هفتە بە ترکیە فرصت می‌دهد

ترکیە آلمان را بە پناه‌دادن عاملان کودتای نافرجام سال گذشتە متهم می‌کند

k24- اربیل

 آلمان در موضوع اختلافات با ترکیه بر سر دیدار نمایندگان پارلمان این کشور از پایگاه هوایی اینجرلیک دوهفته به ترکیه مهلت داد. اگر دولت ترکیە از صدور مجوز برای این دیدارها خودداری کند، پرسنل و هواپیماهای آلمان از اینجرلیک  خارج خواهند شد.

به گزارش هفته نامه آلمانی "اشپیگل" مقامات عالی‌رتبه در وزارت امور خارجه و دفاع آلمان عصر روز جمعه (۵ خرداد / ۲۶ مه) به نمایندگان بوندس‌تاگ خبر داد‌ه‌اند که طی این دوهفته گفت‌وگوهایی با مقامات ترکیه در این باره انجام خواهد شد و پس از پایان این مهلت تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

گفت‌وگوی ۲۰ دقیقه‌ای آنگلا مرکل و اردوغان در حاشیه نشست ناتو نیز بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید. مرکل و اردوغان در این گفت‌وگو تنها نظرهای متفاوت خود را بیان داشتند و هیچ راه‌حلی برای برطرف کردن اختلافات مطرح نشد.

حدود ۲۶۰ نظامی آلمانی و شماری از هواپیماهای آلمان در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر هستند که در همکاری با ناتو و ائتلاف بین‌المللی ضد گروه تروریستی "خلافت اسلامی" (داعش) در عملیات تجسسی و سوخت‌رسانی به جنگنده‌های نیروهای ائتلاف مشارکت دارند.

ترکیه سال گذشته در واکنش به مصوبه‌ی پارلمان آلمان در تائید نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی، مانع بازدید شماری از نمایندگان مجلس فدرال آلمان از پایگاه هوایی اینجرلیک شده بود.

ماه‌هاست ترکیه اجازه ورود نمایندگان پارلمان آلمان به ترکیه را برای دیدار از پایگاه هوایی اینجرلیک نمی دهد. آخرین دلیل دولت ترکیه این بود که آلمان به کودتاگران ترکیه پناهندگی سیاسی داده است.