نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در عراق برای پیگیری اجرای توافق شنگال از آن شهر دیدار کرد

فرماندار شنگال: گروه‌های وابسته به پ‌ک‌ک هنوز در شهر شنگال حضور دارند
جنین هنیس پلاسخارت در شنگال
جنین هنیس پلاسخارت در شنگال

اربیل (کُردستان ۲۴)- «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد روز دوشنبه۲۲ دی‌ماه، برای پیگیری اجرای توافقنامه‌ی شنگال از این شهر دیدار کرد. 

پلاسخارت در این سفر همزمان با اجرای توافق بین اربیل و بغداد، بر لزوم تلاش‌های بیشتر برای کاهش رنج شهروندان شنگال تأکید کرد.

هیئت نمایندگی سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد که پلاسخارت برای پیگیری اجرای توافق شنگال که با هدف ایجاد ثبات و امنیت و بهبود اوضاع معیشتی ساکنان آن به امضا رسید، از این شهر دیدار کرد.

در این بیانیه آمده است که «ایرینا وویشکووا-سلیورانو»، هماهنگ‌کننده‌ی امور بشردوستانه‌ی سازمان ملل در عراق، در این سفر پلاسخارت را همراهی می‌کرد.

پیش‌ازاین دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق در ۹ اکتبر سال گذشته‌ی میلادی، در نشستی بر سر همکاری مشترک در شنگال و عادی‌سازی اوضاع در این شهر به توافق رسیدند.

پیش‌تر «بئر دیان»، مسئول شعبه‌ی  شنگال  بنیاد خیریەی  بارزانی گفته بود که آوارگان امیدوارند از سوی دولت فدرال عراق غرامت مالی دریافت کنند، علاوه بر اینکه از عدم ثبات امنیتی در شنگال نگران‌اند زیرا نسبت به خروج نهایی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) از شهر که تنها به تغییر لباس‌های نظامی خود اقدام کردند، مطمئن نیستند.

«محما خلیل»، فرماندار شنگال در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: تاکنون شاهد عقب‌نشینی و خروج واقعی حزب کارگران ترکیه (پ ک ک) از شنگال نبوده‌ایم، این گروه در روندی فریبکارانه و رسانه‌ای تنها دست به خروج جزئی از برخی مقرهای خود زده است. اما عناصر این گروه هنوز در داخل شهر حضور دارند و حضور آنها تغییری نیافته است

طبق توافق‌نامه‌ی میان اربیل و بغداد، همه‌ی گروه‌های مسلح باید شهر شنگال را ترک کنند.

/ا.م