جدال بر سر حصر موسوی و کروبی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران

صادق لاریجانی خطاب بە روحانی: شما چه کاره‌اید که که بخواهید حصر را بشکنید؟

 

k24-

صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، با حمله شدید به شعارهایی که در کارزار انتخاباتی حسن روحانی مطرح شد، گفته است که رفع حصر از رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۸۸ مسیر خاص خود را دارد و حتی اگر شورای عالی امنیت ملی از مصوبه قبلی خود عدول نماید، قوه قضائیه برای رسیدگی وارد عمل خواهد شد.

حسن روحانی در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات، گفت: "مردم با حضور و انتخاب خود خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروه و جناح و تفکر و ایده‌ای قابل حصر نیست. همه هستند و حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم."

صادق لاریجانی روز دوشنبه ۸ خردادماه در جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه «برخی به دنبال این هستند تا موضوعاتی را که برای آن راهکار قانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند.» اضافه کرد: «نقل کرده‌اند که کاندیدائی در جمع هواداران خود گفته است که ما آمده‌ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره‌اید که که بخواهید حصر را بشکنید؟ هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضائیه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.»

لاریجانی همچنین «اتفاقاتی که پشت پرده رخ می‌دهد» اشاره کرد و گفت: "از اتاق‌های فکر آنان خبر می‌رسد که می‌گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال کنیم و سخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می‌کنم.»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی
مهدی کروبی و میرحسین موسوی

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به سخنان صادق لاریجانی درباره حصر و انتقاد از سخنان روحانی در این باره گفت: "توصیه می‌کنم رئیس قوه‌قضائیه به جای کشاندن برخی مباحث به سطح جامعه آنها را در جلسه شورای عالی امنیت ملی که خود عضو ‌آن است مطرح کند."

به گزارش ایرنا، نوبخت همچنین گفت: "قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی بین سه قوه توزیع شده و رئیس‌جمهور رئیس قوه مجریه و مسئول اجرای قانون اساسی است و از اختیارات خود استفاده می کند. به نظر نمی‌رسد اگر رئیس قوه‌قضائیه مطلبی دارد باید آن را در سطح جامعه مطرح کند. این باعث می‌شود برخی مباحث که جریانات متخاصم با یکدیگر دارند، به قوا هم تسری پیدا کند."

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از بهمن ماه ۸۹ در حصر خانگی بسر می برند و اگرچه حسن روحانی و برخی از دیگر مقامات جمهوری اسلامی برای جلب رضایت رهبر نظام برای رفع حصر تلاش‌هایی کرده اند اما تا کنون این اقدامات موفق نبوده است. اکبر هاشمی رفسنجانی نیز یکبار در خردادماه سال قبل گفته بود که «دولت روحانی برای رفع حصر از این سه نفر نمی تواند کاری بکند.»

آیت‌اللە علی خامنە‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، بارها موسوی و کروبی را سران فتنە نامیدە و سال گذشتە در پاسخ بە سٶال یکی از دانشجویان کە بە همراە جمعی بە دیدار وی رفتە بود، گفت: من نسبت بە ذکر نام موسوی و کروبی حساسیت دارم.