تسلیح کردهای سوریه از طرف آمریکا «برخورد بزرگ» با ترکیه است

تسلیح کردها عواقبی در سوریه در پی خواهد داشت

K24 - اربیل

به گزارش کردستان24 از راشاتودی، مایکل مالوف مسئول سابق وزارت دفاع آمریکا گفت تصمیم ایالات متحده برای تسلیح کردها عواقبی در سوریه در پی خواهد داشت.

گریگوری کوپلی تحلیلگر روسیه در این باره گفت «از نظر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تصمیم آمریکا به معنای حمایت واشنگتن از جنگی داخلی علیه دولتش است».

مالوف در مورد برخورد آمریکا با ترکیه از طریق مسلح کردن نیروهای کرد در سوریه گفت «این برخورد از چند ماه پیش شروع شده و ترکیه در این باره مطلع است. از لحاظ سیاسی آمریکا به ترکیه و حتی به اردوغان در جریان سفرش به واشنگتن گفت ترامپ تصمیم به تسلیح کردها دارد. اردوغان خیلی ناراحت بود و این کار عواقبی خواهد داشت و بویژه در سوریا و ترکیه نگران است و این وضع را تحمل نخواهد کرد و کردها را به مثابه تهدیدی بزرگتر از داعش برای خود می‌بیند».

تحلیلگر سیاسی روسیه بر این باور است «حمایتهای آمریکا از کردها بیشتر خواهد شد، بویژه کردها در صدد کنترل رقه هستند و اردوغان درخواست کرد ارتش سوریه آزاد پیشقدم عملیات رقه شود، اما آمریکا قبول نکرد و گفت نیروهای سوریه دمکراتیک پیشتاز این عملیات خواهند بود».

کوپلی تسلیح کردها را ار طرف آمریکا برای شکست دادن داعش حائز اهمیت میداند و می‌گوید «ترکیه به جنگ علیه داعش پایبند نبوده و در واقع پدر، حامی و خالق داعش بود، اما این حمایتها نتیجه معکوس داد و اکنون داعش در جنگ علیه ترکیه است. با این حال آنکارا خالق داعش است و آمریکا بر علیه این گروه است، بنابراین آمریکا در حال جنگ با آنکارا است».

در آخرین تحولات سوریا و عملیات رقه، نیروهای سوریه دمکراتیک در حومه شرقی شهر رقیه با تروریستهای داعش درگیر شدند و بعضی منابع به درگیریهای شدید در محله المشلب اشاره میکنند، که راه اصلی این محله و باغات اطراف به کنترل نیروهای سوریه دمکراتیک درآمده است.