آیت‌‌اللە مایک عملیات سازمان سیا علیە ایران را برعهدە گرفت

وی پیشتر مسئولیت تعقیب اسامه بن لادن را برعهدە داشتە است

k24 - اربیل

روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه گزارش داد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فرد جدیدی به نام  «مایکل دی‌آندریا» را به عنوان مسئول بخش عملیات‌های این سازمان درباره ایران تعیین کرده است.

دی آندریا پیشتر مسئولیت تعقیب اسامه بن لادن، بینانگذار و نخستین رهبر سازمان القاعده را بر عهده داشته است.

"سوزان ملونی"، مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا پس از خبر تعیین یک مدیر جدید بخش ایران در سیا نوشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سیاست تغییر نظام ایران را در دستور کار قرار داده است.

 

سوزان ملونی، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا
سوزان ملونی، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا

نیویورک‌تایمز این انتصاب را اولین نشانه مهم از تلاش "ترامپ" برای ادامه رویکرد سخت‌گیرانه در قبال ایران، مطابق با وعده‌هایش در دوران تبلیغات انتخاباتی تعبیر کرده است.

تحلیل‌گران معتقدند که این انصاب جدید می‌تواند نخستین نشانه‌ی عمده از این باشد که دولت ترامپ می‌خواهد سیاست سفت و سختی را که در جریان مبارزات انتخاباتی علیه ایران در پیش گرفت، اجرایی کند.

«دی آندریا» زیر نظر «پامپيو» رئیس سازمان سیا فعالیت خواهد کرد که از چهره‌های اصلی ضد جمهوری اسلامی در دولت ترامپ محسوب می‌شود. پامپیو در جلسه بررسی صلاحیتش در سنا در رابطه با برجام گفته بود که "مقامات ایرانی استاد تقلب هستند" و وی خواهد کوشید تا از پیروی آن‌ها از مفاد برجام اطمینان حاصل کند.

 سازمان سیا حاضر به اظهار نظر در مورد نقش دی آندریا نشد و گفت که در مورد هویت یا کار مقامات در عملیات پنهانی اظهار نظر نمی‌کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد دی آندریا که به اسلام گرویده، به «آیت‌الله مایک» یا «پرنس سیاه‌پوش» شهرت دارد و پشت سر هم سیگار می‌کشد. برخی از مقامات اطلاعاتی بر این باورند که احتمالا هیچ‌کس به اندازه او در سازمان سیا مسئول تضعیف القاعده نبوده است.