قالی‌بافان سنندج از فن‌آوری جدید برای قالی دست‌باف بهره‌ می‌برند

قالی‌بافی در کوردستان بیشتر کار زنان است. انگشتان ظریف آنان با گره‌اندازی بر تاروپودی بی‌روح، سطح قالی را بە بوم ماندگار نقوش هنری تبدیل می‌کنند
kurdistan24.net

اربیل (کوردستان۲۴)- شرق کردستان از نظر قالیبافی دارای دو قطب فعال شهر سنندج و بیجار است. قالیبافی و پیشرفت آن در سنندج را تا حد زیادی باید مرهون حاکمان کردی دانست که در سده‌های پیشین، از این هنر و سایر هنرها حمایت می‌کرده‌اند. بنابراین می‌توان برای آن حداقل سابقه‌ای حدود هزار سال را در نظر گرفت.

کوردستان  بە علت ساختار دشت‌ها و کوهپایه‌ها و تلاش مردمانش یکی از مناطق مهم گله‌داری است کە گوسفندان آن معمولاً از نژادهای “کردی” و “مریوانی” است.

اخیرا تأسیس شرکت‌های قالی‌بافی در سنندج و توسعه‌ی کارگاه‌ها بە خانه‌های مردم تبدیل پشم این گوسفندان را به قالی‌های دستباف نفیس تسریع بخشیده است.

پشم مصرفی در قالیبافی سنندج بیشتر از نوع دست ریس و بسیار نازک است. تا حدی که گاهی اوقات تفکیک و تشخیص نخ‌های دست ریس و کارخانه‌ای مشکل است.

شرکت‌های قالی‌بافی با استفاده از فن‌آوری جدید و ارتقای طراحی قالی دستباف بر اساس اصالت تاریخی آن تغییراتی در نقشه‌ها و کیفت آن ایجاد می‌کنند.

قالی‌بافی در کردستان بیشتر کار زنان است. انگشتان ظریف آنان با گره‌اندازی بر تاروپودی بی‌روح، سطح قالی را بە بوم ماندگار نقوش هنری تبدیل می‌کنند. 

قالیبافان زیادی تحت حمایت این شرکت‌ها بە طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید قالی دست دارند. ۷۵۰ نفر در کارگاه‌های یکی از این شرکت‌های قالیبافی اشتغال دارند.

درحالی‌که تلاش شبانه‌روزی با ابزار ساده‌ی قلاب و شانه و گره زدن بر تار و کوبیدن بر پود از نظر مادی برای آنان چندان جالب نیست، اما بازار قالی کردستان همچنان بە جذب مشتریان خود ادامه می‌دهد.

/ا.م