واکنشهای ضد و نقیض داخلی و همدردی بین المللی برابر حملات تروریستی تهران

رسانه‌های مجازی به موضع مقامات عالی رتبه کشور در خصوص حملات روز چهارشنبه واکنش نشان دادند.

K24 - اربیل

حملات تروریستی روز چهارشنبه در ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه امام خمینی که بنا به اطلاعیه وزارت اطلاعات 12 تن کشته و 42 تن دیگر زخمی شدند، واکشنهای زیادی در پی داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در پیامی با تصریخ اینکه «دولتهای حامی تروریسم خود قربانی شرارتی می‌شوند که مروج آن هستند»، گفت: «با قربانیان حملات تروریستی تهران ابراز همدردی می‌کنم».

به گزارش کاخ سفید، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفته است: «ما برای قربانیان بی‌گناه حمله تروریستی در ایران و همچنین ملت ایران که چنین دوران پرچالشی را سپری می کنند، سوگواریم و دعا میکیم».

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای این حملات «وحشیانه و بزدلانه» را محکوم کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا و استرالیا حملات تهران را محکوم کردند.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در بیانیه‌ای با محکوم کردن حملات تروریستی تهران با خانواده قربانیان، مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه روز پنج‌شنبه، ۱۸ خردادماه، در واکنش به موضع ترامپ در باره حملات روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «بیانیه نفرت‌انگیز کاخ سفید و تحریم‌های سنا، در حالی که ایرانی‌ها با اقدامات تروریستی مورد حمایت مشتریان آمریکا مقابله می‌کنند؛ مردم ایران این گونه ادعاهای دوستی از طرف آمریکا را رد می‌کنند.»

در سطح داخلی کشور، واکنش مسئولان کشور درباره این حملات، واکنش رسانه‌های مجازی در پی داشته است و نگرانی خود را از نحوه موضعگیری مقامات عالی رتبه به این حملات نشان دادند.

آیت آلله خامنه ای رهبر ایران در نخستین واکنش به حملات روز چهارشنبه تهران «ترقه‌بازی» دانسته و در سخنانی در مراسم افطار با جمعی از دانشجویان گفت: «ملت ایران دارد حرکت می‌کند و پیش می‌رود؛ این ترقه‌بازی‌هایی هم که امروز شد، این‌ها هم در اراده‌ی مردم تأثیری نخواهد گذاشت».

رسانه های مجازی ایران به «ترقه‌بازی» واکنش نشان دادند و  نگرانی خود را از استفاده رهبر از این کلمات اعلام نمودند.

بحث‌های مردم در فضای مجازی در خصوص حملات تروریستی روز چهارشنبه تهران ادامه دارد و موضع علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که گفته بود «جزئی» است، واکنشهای تندی در پی داشت و  کاربران فضای مجازی در این باره نوشتند «در کجای جهان، جان‌باختن ۱۲ تن و مجروح شدن ۴۳ تن دیگر در ۲ حمله تروریستی حادثه‌ای «جزئی» توصیف می‌شود».

حملات تروریستی روز چهارشنبه یک بحث جدی دیگری در رسانه‌های مجازی به دنبال داشته و برخی معتقدند این حملات نتیجه مداخله ایران در آن سوی مرزها بویژه در سوریه است. در حالی که اصولگرایان بر این باورند اگر در مدافعان حرم نمی‌جنگیدیم، الان در تهران و شهرهای دیگر با این گروهها درگیر بودیم.

گروه تروریستی داعش روز چهارشنبه با انتشار ویدیویی از داخل ساختمان مجلس شورای اسلامی مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

احزاب کردستان ایران تنها در چهارچوب خبر با این حادثه برخورد کردند.